Gå direkt till innehåll
Mycorena tilldelas forskningsanslag för att fördjupa livsmedelsindustrins kunskap kring näringsupptag av mykoprotein

Pressmeddelande -

Banbrytande FoodTech-företaget Mycorena samarbetar med forskningsinstitutionen RISE för att analysera upptagningsförmågan av mykoprotein och ämnar leda vägen framåt mot att etablera en industristandard för exakta näringsanalyser.

I ett nytt European Innovation Partnership projekt aspirerar samarbetspartnerna att tillföra insikt i det outforskade fältet matsmältning av näringsämnen. Projektet ämnar öka kunskapen kring upptagningsförmågan av alternativa proteinkällor och hur man kan optimera den genom att använda restströmmar som substrat för att producera näringsrikt mykoprotein.

Projektet är finansierat genom anslagsmedel från Jordbruksverket och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling som tillhandahåller projektstöd till projekt som möjliggör samarbete mellan industriaktörer för att utveckla nya processer och tekniker som är klimatmässigt och ekonomiskt hållbara. Samarbetet mellan Mycorena och RISE möjliggörs av Berte Qvarn, som bidrar med sidoströmmar från jordbruket för att stödja projektet.

Matsmältningen av näringsämnen är till stor del ett outforskat område inom proteinsektorn. Medan många produkter har stor potential gällande näringsvärde är det fortfarande oklart hur kroppen tar upp näringsämnena. Med en stadigt växande industri för alternativa proteiner är det nödvändigt att förstå effekten av produkterna på marknaden. Bland annat har växtbaserade proteiner visat sig ofta innehålla antinutrienter som kan begränsa upptaget av vissa näringsämnen. Däremot innehåller mykoprotein inte antinutrienter, vilket skapar goda förutsättningar för ökat näringsupptag.

Projektet är det första steget mot en ökad förståelse av matsmältningen av mykoprotein. Målet är också att undersöka metoder för att extrahera proteinet utan att det förlorar sin funktionalitet. Den här kunskapen kommer vara värdefull inte bara för projektets samarbetspartners, utan också för att bana väg för forskning inom näringsupptag för hela segmentet för alternativa proteiner, med mål att optimera dessa produkter.

Mycorena vill leda vägen och sätta en standard för resten av industrin gällande upptag och näring. För Mycorena är det nödvändigt för att möjliggöra ett skifte i proteinindustrin och främja hållbar tillväxt.

“Historiskt sett har det varit stort fokus på det höga proteininnehållet i alternativa proteinprodukter. Nyligen har vi dock sett ett skifte i de frågor vi får från kunder, där fokus inte längre kretsar kring siffror utan snarare kvalitet och tillgänglighet av proteinet. Som pionjärer av nästa generations mykoprotein anser vi att det är vår skyldighet att tillhandahålla våra kunder den här informationen. Vårt uppdrag är att erbjuda framtidens mest högkvalitativa och näringsrika mat. Därför inleder vi det här samarbetet med RISE för att försäkra att vi är i framkanten av industrin,” säger Kristina Karlsson, R&D Manager på Mycorena.

Genom att samarbeta med framstående forskningsinstitut för att utveckla innovativa teknologier och processer ämnar Mycorena förbättra matsystemet och driva forskningen vidare. Nu bildar Mycorena och RISE ett samarbete för att erbjuda industrin de nödvändiga lösningar som krävs för ett mer hållbart samhälle.

Om Mycorena
Sedan grundandet 2017 har Mycorena utvecklats till ett av de snabbast växande företagen inom livsmedelsindustrin och är nu en av Europas ledande start-ups inom FoodTech. Med en vision att förändra livsmedelsindustrin i grunden utvecklar Mycorena innovativ bioteknologi och hållbara lösningar av svampmycelium för att erbjuda nästa generations livsmedelsingrediens. Flaggskeppet Promyc är ett unikt mykoprotein som besitter oöverträffade egenskaper inom segmentet för alternativa protein.

Om RISE

RISE Research Institutes of Sweden är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. Genom internationella samarbeten med industrin, akademin och offentlig sektor säkerställer RISE konkurrenskraft och bidrar till ett hållbart samhälle.

Regioner

Mycorena is a food tech startup that produces a sustainable, vegan and high-quality mycoprotein. Based in Gothenburg, they manufacture their product, Promyc, which enables large-scale production of high-quality and sustainable food.

Ebba Fröling

Presskontakt COO +46 (0)70 380 90 49

Nästa generations Mycoprotein

Mycorena utvecklar Promyc, nästa generations hållbara proteinkälla, genom en innovativ fermenteringsprocess. Med sin tilltalande smak, överlägsna näringsprofil och minimala klimatpåverkan står Promyc i förgrunden för global livsmedelsinnovation, och kommer revolutionera hur vi konsumerar protein i framtiden.

Mycorena AB

Gamlestadsvägen 2