Frossa i ägg i påsk med gott samvete

Frossa i ägg i påsk med gott samvete

Årets stora ägghögtid är i antågande. Då känns det skönt att veta att man kan hänge sig åt att frossa i ägg med gott samvete. Ägg är nämligen något av det mest hälsosamma som finns. Dessutom får man faktiskt lägre blodfetter av ägg.

Ägg innehåller alla de livsnödvändiga aminosyrorna i en perfekt blandning. Det gör att kroppen kan använda allt protein i ägg. Ägg är dessutom en riktig vitaminbomb. Förutom högvärdigt protein och fett innehåller ägg även höga halter av viktiga antioxidanter som E-vitamin och selen, men också riboflavin, vitamin A och zink. Även halterna av D-vitamin, folat, niacin och vitamin B12 är höga.

– Ägg är ett fantastiskt livsmedel som man med gott samvete kan frossa i under påsken tillsammans med lax, sill och alla de andra goda och nyttiga maträtterna på påskbuffén, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Myten om kolesterolvärdet
Var femte svensk tror fortfarande att man får högre kolesterolvärde om man äter för mycket ägg. Svenska Ägg vill nu en gång för alla ta död på denna seglivade myt.

– Amerikanska forskare har visat att ägg inte höjer kolesterolet. Tvärtom minskar andelen fett i blodet när man äter ägg visar en nyligen publicerad studie, säger Astrid Lovén Persson.

Studien genomfördes av forskare vid Universitetet i Connecticut. Medelålders kvinnor och män med olika riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom fick äta tre ägg om dagen. Efter tolv veckors diet kunde forskarna inte se någon förhöjning av kolesterolnivåerna i blodet, trots att deltagarna fick i sig dubbelt så mycket kolesterol som tidigare. Tvärtom hade de fått sänkt blodfett och en högre andel av det nyttiga kolesterolet HDL.