Vi välkomnar Marika Krohn som ny suppleant i styrelsen

Vi välkomnar Marika Krohn som ny suppleant i styrelsen

Marika har blivit invald som suppleant i Städbranschen Sveriges styrelse, med fokusområde ”Medlemsnytta”.
Carina Bohman Helgesson träffade Marika.

Hur började du i städbranschen?
– Jag började min resa inom lokalvårdsyrket för 16 år sedan. Ganska snabbt kände jag att jag hamnat helt rätt. Det händer så mycket hela tiden i den här branschen. Nyheter, innovationer, utveckling, framåtanda, gemenskap, nätverk och så mycket mer, berättar Marika.

– Då jag är en person som drivs av nyfikenhet, och pirret som uppstår när man befinner sig antingen utanför den berömda ”Comfortzonen” så passar det mig som handen i handsken.

– Sedan 10 år arbetar jag i en ledarskapsfunktion, som samordnare för lokalvården på Örebro universitet. Har en utbildning inom FM på Karlstad universitet, och utbildad diplomerad upphandlare. Utbildad SRY-handledare. Författare och föreläsare.

– 2021 vann jag titeln årets framtidslöfte, på Clean Bright Award, vilket jag är superstolt över.

– Jag brinner för branschen, och vill vara med att bygga vidare på allt vad den har att ge.

– Framför allt vill jag lyfta yrkesstoltheten och statusen för lokalvårdsyrket, fortsätter Marika.

På vilket sätt tror du att du kan bidra som ny suppleant för fokusområdet medlemsnytta i Städbranschen Sverige?

– Jag hoppas på att kunna bidra med att dela med mig av mina erfarenheter, som alla fantastiska människor som jag hittills fått möjligheten att springa på och lärt mig. Mina kollegor, våra kunder, andra medlemmar, säljare, föreläsare, chefer, säger Marika.

– Vilket fantastiskt nätverk av härliga människor, som alla jobbar för att utveckla, underlätta och göra världen lite enklare och renare att leva i, för alla i samhället runt omkring oss. Jag är lyckligt lottad som får vara en av alla.

Vad har du för hjärtefrågor som du brinner för lite extra i städbranschen och som du tror blir verklighet i framtiden?

– Som SRY-handledare brinner jag så klart lite extra för vikten av att medarbetarna ska få möjligheten till en bra utbildning, för att utveckla sin profession inom yrket.

– Att på något sätt kunna nå ut till många, och ännu flera i form av föreläsningar, bra material för både lärande, utveckling och information för att väcka intresse och kunskap om yrket, hur viktigt det är, och se möjligheterna som finns. Det vill jag göra många gånger om, avslutar Marika.

Carina Boman Helgesson