Vi ska spara pengar, och vinner på miljö

Inte ovanligt att chefen kommer i budgettider och säger att:

– Ni i lokalvården måste skära ner på er budget 400 000 kr har jag tänkt mig, det borde ni klara sa chefen P.

Inte så lätt när ingenting i den här världen blir billigare, lönerna ska justeras, i år med ett nytt 2-årigt avtal med 3,5%, papperspriserna går upp och vem vet vad kriget i Ukraina för med sig.

Vi har försökt vara kreativa i städgruppen, alla har fått vara med och kommit med idéer och förslag till besparingar. Timvikariebudgeten skulle skäras ner med 88 000 kr, det kan vi klara. Vi skall släppa en av pensionsavgångarna till sommaren där sparar vi 200 000 kr. Sedan är det besparing på driftbudgeten.

”Vi kan spara på plastpåsar” säger J som brukar vara en av de mest kreativa. Sagt och gjort, vi började räkna och skulle vi ta bort alla plastpåsar på kontoren, som är närmare 1500, så skulle vi spara ca 6000 plastpåsar varje månad, och på ett helt år, ja det blir många plastpåsar. Plast är ju dessutom en av de största miljöbovarna vi har när det gäller miljön. Vi tänker att personal på kontor faktiskt får ta med sig sina sopor till personalköket, och själva källsortera i våra stationer. Där spar vi dessutom tid som kan läggas på bättre saker, exempelvis periodiskt underhåll.

Någon av mina kreativa talanger tog kontakt med kommunen, och ja man får bruna papperskompostpåsar gratis, samt även gratis hållare till dessa. Kan man få något gratis i den här världen?? Ja tydligen. Skulle vi byta ut de dyra gröna kompostpåsarna i varje personalkök och byta ut dem mot bruna papperskompostpåsar som är gratis, ja då sparar vi ytterligare en peng.

Just nu är vi i full färd med att skriva ihop information till verksamheterna, ”nu tar vi nästa steg mot att bli en mer miljövänlig och hållbar arbetsplats”. Det blir frågor och svar som man kan läsa på vår hemsida. Vi räknar med lite ”knorr” från både anställda och vår egen personal, men så är det ju alltid när man inför förändringar. Om ett år är detta en helt naturlig sak i världen.

Man kan inte spara pengar om man inte gör något handgripligt.

Så nu har vi gjort ”två flugor i en smäll”, vi kommer att spara pengar samtidigt som vi spar på vår miljö. Vi tycker det här med att spara pengar var bra, för annars hade vi inte satt oss ner och tänkt och kommit fram till denna strålande idé.

Inget ont som inte har något gott med sig. Tack chefen.