Gesa Markusson från Städbranschen Sverige, samtalar med en mässbesökare om hur branschen kan bli renare

Var med oss och städa upp i städbranschen

Vill du att städbranschens status blir bättre?

Vill du att prisdumpningar i upphandlingar upphör?

Vill du att svart arbetskraft och oegentligheter i branschen försvinner?

Vill du att städarnas löner och arbetsvillkor förbättras?

Kan du svara ja på dessa fyra frågor kan du handgripligen göra två saker ganska omgående.

Nummer ett: Sedan en tid tillbaka finns en fantastisk möjlighet att auktorisera ditt företag hos oss vilket gör att ni får en kvalitetsstämpel på seriositet. Auktorisationen vänder sig till alla typer av medlemmar i städbranschen, såväl städbolag som konsulter, utbildningsföretag, tillverkare, grossister mm. Kvalitetsstämpeln kan ni sedan använda mot kunder, i upphandlingar, i marknadsföring mm. Du medverkar också till att alla fyra ställda frågor enligt ovan försvinner, förhoppningsvis för gott.

Nummer två: Du kan se till att bli medlem i Städbranschen Sverige som aktivt arbetar varje dag med att ”städa upp” i branschen. Är ni redan medlemmar, ja men se till att dina branschkollegor som inte är medlemmar blir det. Sprid till alla som du bokstavligen känner i branschen. Ju fler vi är, ju fortare kan vi komma till bukt med ovanstående frågor.

Vad skulle hända om det inte fanns branschföreningar och auktorisationer i olika branscher?

Förmodligen skulle många människor bli drabbade både fysiskt, psykiskt, och ekonomiskt. Förtroendet och trovärdigheten för olika branscher skulle sänkas enormt.

Vad är då en auktorisation egentligen?

Auktorisation är en sorts certifiering eller kompetensklassificering som kan ges till utövare av tjänster där missbruk kan orsaka stor skada hos deras kunder.

Flera branscher har auktorisationer för att säkerställa seriositet, ett typiskt exempel är revisorer. Skulle du exempelvis anlita en revisor som inte är auktoriserad i ditt aktiebolag? Inte jag, skulle inte tro att du vill det heller. Andra typiska branscher där auktorisationer förekommer är bilverkstäder, bevakningsföretag måste ha auktorisation av Länsstyrelsen för att bedriva olika typer av verksamhet som till exempel värdetransport, personskydd etc.

Auktorisationer kan kontrollera att företaget har avpassad utbildning för de anställda säkerställa att skadefall mycket sällan inträffar, att det finns kollektivavtal och avtalsenliga löner säkerställer miljöarbetet och arbetsmiljön. Bra va?

Så efter att du läst ovanstående text hoppas jag du förstår hur otroligt viktigt det är att just städbranschen blir en bransch som blir ren och städad. Just därför skall du se till att bli auktoriserad och bli medlem. Det är dessutom enkelt, bara att gå in på vår hemsida och fylla i några formulär.

Dessutom får du hela tiden ta del av uppdateringar, nyheter, branschdagar, och en härlig gemenskap. Vad väntar du/ni på? Häng med oss.