Vad finns det för framgångsfaktorer för en sund och hälsosam arbetsplats?

Vad finns det för framgångsfaktorer för en sund och hälsosam arbetsplats?

Har ni koll på det systematiska arbetsmiljöarbetet i er städorganisation/företag? Inte hunnit tagit tag i det än….? Här kommer en liten uppmaning att verkligen göra det.

Men vad handlar det om då?

Systematiskt arbetsmiljöarbete handlar om att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten för att förebygga olyckor och ohälsa. Det handlar mycket om att få en struktur i det vardagliga arbetet.

Att må bra på jobbet och inte utsättas för olika risker skall vara en självklarhet.

Vad finns det då för friskfaktorer hos organisationer och företag som har en sund och hälsosam verksamhet? Hur gör de? Professorn Eva Vingård listar dessa sex punkter:

Nummer ett på listan är ledarskapet, se till att anställa chefer och ledare som är närvarande, tillitsfulla och engagerade. Det är viktigt att det finns stöd uppifrån till ledarna och att de har rimligt stora arbetsgrupper under sig. Antal medarbetare per chef bör minska. Den samlade forskningen visar tydligt att alltför stora arbetsgrupper innebär: Stressade och överbelastade chefer som leder sämre. Sämre arbetssituation för medarbetarna, med mer missnöje och mindre engagemang. Ökad personalomsättning och chefsomsättning.

Nummer två är en bra och öppen kommunikation, att det är högt i tak dvs att man kan släppa fram tankar och idéer både uppåt och nedåt i organisationen. Personlig utveckling genom inflytande över arbetsinnehåll och arbetsmiljö är jätteviktig.

Nummer tre – kompetensutveckling under hela arbetslivet. Det säkerställer konkurrenskraft och företagets överlevnad. Utan förnyelse, nya tjänster och att vara lite bättre än konkurrenterna, riskerar man att slås ut.

Nummer fyra feedback, det är viktigt att medarbetare får veta om de gör ett bra jobb. Feedback är ett av de viktigaste verktygen som du som chef har för att stötta dina medarbetare. Att ge dem beröm när de lyckas och att hjälpa medarbetaren att utvecklas när de behöver. Du som chef måste ta initiativ till att ge feedback och det räcker inte med en gång per år vid utvecklingssamtalet.

Nummer fem – skaffa kunskap om vad sjukfrånvaron handlar om i företaget. Det finns ett positivt samband mellan god arbetsmiljö, bra arbetsklimat och låg sjukfrånvaro. Genom att regelbundet arbeta för att skapa en bra arbetsmiljö och tidigt upptäcka när en anställd mår dåligt förbättras förutsättningarna för att minska sjukfrånvaron. Det är viktigt att du som arbetsgivare prioriterar dina anställdas hälsa eftersom det har avgörande betydelse för företagets effektivitet och lönsamhet. Ju tidigare insatser som sätts in desto bättre.

Nummer sex – rättvis och en transparent organisation, de anställda skall veta vad det är som gäller och att beslut tas på ett rättvist sätt. Organisationen upplevs som schysst. Resurstilldelningar och beslutsprocesser är rättvisa och transparenta. De beslut som fattas efterlevs. Roller, ansvar och mandat är tydliga och ledningen ger motiverade argument för sina ståndpunkter och beslut.

Har ni inget bra arbetsmaterial finns det mängder på nätet. Arbetsmiljöverket har tagit fram en speciell checklista för inspektion av arbetsmiljön inom städbranschen (www.av.se).

Sunt arbetsliv har också en digital arbetsmiljöutbildning – Introduktion till systematiskt arbetsmiljöarbete (www.suntarbetsliv.se)