Vad är smuts egentligen?

Vad är smuts egentligen?

Min make frågade mig häromdagen, – Du som jobbar med städning kan du förklara för mig vad smuts är?

Va!!! Det klart man vet det, vilken dum fråga. Men han som inte har städning som profession behövde tydligen en förklaring.

Och när jag väl satte mig för att ge honom ett utförligt svar, så kanske frågan inte var så dum. Ja vad är egentligen smuts? Hur många olika typer av smuts finns det? Har ni koll därute?

Enligt INSTA800 är smuts:

• Skräp och lös smuts (pappersbitar, tidningar, cigarettfimpar, sand, grus, hår insekter och smulor).
  • Damm (mindre partiklar som kan bilda beläggning på en objektyta och som kan virvla upp).
  • Fläckar (fastsittande, våta eller torra föroreningar på avgränsade områden. Fläckar kan exempelvis vara kaffefläckar, ränder, nedtrampat tuggummi och klackmärken).
  • Ytsmuts (fastsittande, våta eller torra föroreningar på områden som inte är avgränsade. Ytsmuts kan exempelvis vara kalk och rostbeläggningar, rengöringsmedel, nikotin samt klackmärken i större omfattning).

Enligt PRYL så delar man in smuts i olika smutstyper: Saft, socker, kaffe och salt, lättare smuts, kalk, rost, metalloxid, urinsten, fett, vax, olja och polish. Klotter, lim och industriella oljor, oönskade mikroorganismer, missfärgning, pigment, damm, sot och grus.

Enligt Wikipedia:

”Vanlig smuts” brukar synas, det gör däremot inte mikroorganismer, såsom svampar, bakterier och virus. Som tur är de flesta mikroorganismer inte farliga för människan, vissa är till och med nödvändiga, genom att de bryter ner organiskt material i naturen. En del bakterier används vid tillverkning av öl, vin, yoghurt och antibiotika.

Det är de skadliga organismerna som kan orsaka sjukdomar hos människor, det är därför vi måste vara noga med handhygien och att bryta smittspridningsvägar. Det har vi ju alla blivit varse om under pandemin.

Agnes Wold svensk läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, säger att ”damm är helt ofarligt för oss" – hon driver en kampanj mot smuts- och bacillskräck.

Men vad Agnes inte tänker på, är att vi städar ur många fler aspekter än bara damm, förutom hyginen städar vi för att få en hållbar ekonomi, en ökad trivsel och en ökad säkerhet. Ett väl underhållet material är dessutom lätt att städa, vilket gör att du sparar på din kropp och tänker på ergonomin.

Ja som ni förstår, finns det en hel del olika smutstyper som vi kanske inte tänker på dagligen. Nu känner jag mig lite mer redo att göra en liten föreläsning till min make om vad smuts är.

En annan lika viktig fråga är hur man skall ta sig an smutsen, då tänker jag på arbetsmetod, arbetsredskap, kemtekniska hjälpmedel mm. Därför är det så viktigt med kunskap i städyrket.

En professionell städare håller kunskaperna aktuella, därför att ”lärd blir man, men inte fullärd”

Carina Boman Helgesson