Sandra Klackenborn är ny styrelseledamot på Städbranschen Sverige med särskilt fokus på miljö och hållbarhet.

Vad är hållbarhet?

– Jag är ny styrelseledamot på Städbranschen Sverige med särskilt fokus på miljö och hållbarhet. Jag har ett förflutet inom städbranschen, men jobbar numera som hållbarhetschef inom teknikbranschen.

När jag träffar nya personer i mitt jobb får jag ofta frågan: – Vad är hållbarhet för dig?

Det kan tyckas som en enkel fråga, men det finns många olika svar. Ett svar är att det inbegriper hur ett företag arbetar med sociala frågor och miljöfrågor. Ett annat är att det vi gör inte ska skada morgondagen.

Begreppet ”Hållbar utveckling”, introducerades av den amerikanske miljövetaren och författaren Lester R. Brown år 1981. Det fick sin internationella spridning år 1987, då FN:s världskommission för miljö och utveckling lanserade begreppet i rapporten “Vår gemensamma framtid”. Norges dåvarande statsminister Gro Harlem Brundtland, som ledde kommissionen, gav begreppet följande definition som fortfarande är den vanligaste definitionen på hållbar utveckling:

• ”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.”

2015 hände något stort för hållbarhetsarbetet i världen. FN (Förenta Nationerna) beslutade om att Agenda 2030 skulle bli verklighet, framförallt genom de 17 mål för att förbättra världen som tagits fram gemensamt av forskare, organisationer och företag från hela världen. Målen kallas för de globala målen, United Nations Sustainable Development Goals, eller SDG:erna och stöds av alla världens länder. De kan på ett förenklat sett kokas ner till fyra övergripande mål till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen. (läs mer här: https://www.globalamalen.se/).

Om vi tittar på vad det betyder för ett företag så är ett vanligt synsätt att verksamheten ska bedrivas utan att inskränka på miljön, rättigheter för anställda och grundläggande mänskliga rättigheter i samhället. Ett företag behöver alltså fundera på hur verksamheten påverkar dessa områden, och se till att planeten och de som bebor den inte påverkas negativt.

Exempel på områden för ett företag att arbeta på, ur ett hållbarhetsperspektiv, skulle kunna vara: användande av kemikalier, hur mycket koldioxid som släpps ut, att de anställdas hälsa tas om hand eller att företaget betalar skatt. Varför är detta då betydelsefullt om man tänker på hållbarhet? Jo, kemikalier kan påverka jorden och människorna som hanterar eller utsätts för dem, koldioxid som släpps ut av framförallt genom användande av fossilt bränsle såsom diesel; bensin och olja påverkar uppvärmningen av jorden vilket har många effekter såsom t.ex de extremväder vi kan se över hela världen (läs mer här: https://www.weforum.org/topics/climate-change). De anställda kan påverkas negativt, genom att de inte har tillräcklig skyddsutrustning, eller inte får tillräcklig ersättning för sitt arbete och om ett företag inte betalar tillräcklig skatt, innebär det oftast i sin tur att de anställda inte är skyddade OCH att företaget inte heller är skyddat på lång sikt, eftersom verksamheten inte bedrivs på ett hållbart sätt.

Hållbarhet är ett stort ämne, och jag kommer göra mitt bästa för att beröra flera områden i detta nyhetsbrev. Vill du kommentera eller önska områden vi pratar om så maila mig på:

Sandra.klackenborn@stadbranschensverige.se