Trevlig inspirationsdag på Örebro universitet, om friskare arbetsplatser

Trevlig inspirationsdag på Örebro universitet, om friskare arbetsplatser

Igår torsdag 16 mars träffades ca 45 personer från olika städbolag/städorganisationer på Örebro universitet. Det var Marika Krohn som är projektledare i Städbranschen Sverige region öst som hade arrangerat dagen.

Charlotte Nygren, projektledare i region väst samt suppleant i styrelsen presenterade Städbranschen Sverige och deras viktiga arbete.

Marika Krohn suppleant, städledare på Örebro universitet och Carina Boman Helgesson suppleant och städchef på Örebro universitet, föreläste om: ”Det viktiga ledarskapet” men även ”Medarbetarskapet i en frisk arbetsplats. Den viktiga självinsikten, tankens kraft och olika friskfaktorer”.

Inspiration från bl.a Dalai Lama, Kay Pollak och Eva Vingård (Eva är Professor vid Institutionen för medicinska vetenskaper, Arbets- och miljömedicin på Uppsala universitet)

Christina Holmefalk, med sin stora kunskap och en känd profil i branschen, föreläste om ””Arbetsteknik och ergonomi”, ett stort och viktigt ämne.

Vi hade också en intressant och tankeväckande föreläsning av SPA-terapeuten, och lokalvårdaren Sofie Persson, som pratade om mental träning, och hur man stärker sig själv från grunden.

Grunden är basen i vägen framåt. Sofie gjorde även en meditationsövning med spännande inslag. Sofie berättade också om sin egen hälsoresa hur det började och hur hon använder det i vardagen idag.

Till dagen fanns också möjlighet till nätverkande och utbytande av hur man arbetar med frisk- och hälsofaktorer i sin egen städverksamhet.

Utlottningar av böcker, quiz, posters med träningstips, var också med under dagen.

Håll koll på när nästa inspirations- eller branschdag äger rum, så att du också kan vara med.

Carina Boman Helgesson