En städmaskin underlättar för städaren när det gäller belastningsskador.

Städmaskiner underlättar för städaren alla dagar

Hur en städmaskin underlättar för städaren när det gäller belastningsskador, samtidigt en glädje när hen upptäcker att det går snabbare, enklare och att det blir renare.

Detta är min upplevelse från verkligheten, som händer titt som tätt när jag är ute och utbildar städare.

Amina arbetar på ett äldreboende med sju våningar, och de allmänna ytorna städar hon varje dag.

Det är sju långa långa korridorer, som består enbart av linoleummattor, som dessutom tyvärr inte är behandlade.

Amina har slitit där i flera år utan att ha en maskin till hjälp. Hon moppar golven, och det har gjort att hon fått fruktansvärt ont i axlar och armar. Golven har mycket fläckar, som det blir i en lokal med korridorer där många dagligen rör sig.

Ont i axlar och armar

Första gången jag kom dit grät Amina, hon hade så ont i axlar och armar. Jag var där för att lära henne städa med manuella metoder, på ett mer ergonomiskt sätt, att skjuta moppen framför sig, istället för som hon tidigare gjort, svirvlat med moppen, då ökar friktionen och det blir tyngre. Fläckarna i korridoren gjorde att hon ofta behövde trycka lite extra, och ibland var moppgarnet lite för blött. Dessutom behövde hon torka efter, så att inte de boende halkade eller ramlade, då de är äldre och ibland har svårt att gå.

Vid mitt första besök såg jag genast att här behövs en maskin, en bra kombimaskin som lägger ut kem och vatten och sedan suger upp effektivt, så att inga olyckor inträffar.

Amina fick stå i bakgrunden

Jag tog upp saken med Aminas chef, att de behövde köpa in en kombimaskin. Så skedde och leverantören kom dit för att visa Amina hur maskinen fungerade. Då inträffade följande: Vaktmästaren och chefen talade med leverantören, Amina fick stå i bakgrunden. Nu hör det till saken att Amina inte kan så bra svenska, så man behöver tala lite långsammare, och fråga om hon förstått hur maskinen fungerar. Hennes chef och vaktmästaren provade att köra maskinen, och satte sig in i alla funktioner. Ingen tog hänsyn till att Amina som hade svårt att göra sig hörd hade förstått. Amina blev både ledsen och rädd.  – Hur skall jag kunna arbeta med kombimaskinen, när jag inte ens fått prova den, sa hon.

Amina kontaktade mig, jag kom ut dagen efter leverantörens demonstration, och visade Amina alla maskinens funktioner. Hon övade på att göra de olika momenten, och köra maskinen framåt och bakåt, hur man kontrollerar sugfoten och sugbladet, hur man tömmer och fyller på, hur man rengör filter och tank, hur rondellhållaren tas av och på. Vilken rondell hon skulle använda för lätt skurning och storstädning etc .

SKEN SOM EN SOL!

Vid tre tillfällen visade jag henne maskinen, där hon fick öva. Efter en månad kom jag tillbaka, Amina SKEN SOM EN SOL! Hon kände sig bättre i både axlar och armar (dessutom hade hon fått vår fina träningsvideo och träningsposter, så att hon lärde sig att ofta göra mikropauser under arbetsdagen) för att hon inte behövde moppa alla korridorer. Visserligen behöver hon fortfarande göra det i kanter och hörnor, men det är ingenting i jämförelse med att moppa långa korridorer, sju våningar hela dagen.

Dessutom hade kunden uppmärksammat, att det blev både renare och bättre kvalitet på städningen.

En annan sak var också att Amina inte längre kände sig jäktad och stressad, hon hann även med sitt arbete under den tid hon skulle vara på jobbet.

Tänk vilken härlig känsla det är att lära sig något nytt, och att känna en trygghet i att veta hur bra och lätt det  går att kombinera den manuella städningen med en kombimaskin, rätt anpassad efter det objekt som skall städas.

Jag säger till alla VÅGA ANVÄNDA MASKINER! Det är roligt och underlättar i den regelmässiga städningen, såväl som periodiskt underhåll och storstädning.

En solskenshistoria av Städbranschen Sveriges styrelsemedlem

Christina Holmefalk