Städbranschen Sverige på plats på Svenska skidspelen i Falun

Städbranschen Sverige på plats på Svenska skidspelen i Falun

Förra helgen genomfördes Svenska Skidspelen, vi var på plats för att utbilda personalen i professionell städning. Det var Charlotte Nygren från styrelsen, utbildad SRY-handledare som genomförde utbildningen på plats.

– Det var väldigt roligt av många anledningar med detta samarbete, som kanske inte är det mest självklara, säger Charlotte.

Det är bra att just en sådan organisation som Svenska Skidspelen, identifierar att helhetsupplevelsen för besökare/åskådare dras ned på grund av att man inte tycker att toaletterna är fräscha.

Med det som bakgrund kontaktade de vår förening, om att påbörja ett samarbete för att bidra med utbildning och konsultation om städ och allt som ingår i det.

Det har inneburit förberedande arbete, även på plats under tävlingshelgen.

En annan väldigt viktig del är bemanningen. Det är tradition att det är ideella krafter från de olika skidföreningarna som ställer upp som arbetskraft. Det är inte helt enkelt att gå in som lokalvårdare för tre dagar, när det är extrem trafik på toaletterna (ca 80 toaletter på ca 10 000 åskådare).

För att kunna ändra den trenden, och hjälpa de fantastiska personer som ställer upp under dessa dagar, samt att verkligen visa på hur viktigt den insatsen är valde Svenska Skidspelen att kontakta Städbranschen Sverige, och be om ett samarbete.

Efter att ha kört teamsutbildning/genomgång med personerna, var jag på plats under tävlingshelgen. Det var fantastiskt roligt att hjälpa dessa människor att bli hjältar, för det var verkligen den reaktionen. Många besökare berättade att de uppskattade att toaletterna var så fräscha, vilket självfallet gladde de som utförde arbetet och Svenska Skidspelens organisation.

Det blev otroligt tydligt hur rena toaletter påverkar en helhetsupplevelse, och det är kul att en organisation analyserar och gör något för att verkligen förändra det.

Vi presenterar slutresultatet i siffror av utvärderingen när den kommit.

Även synen på de som utförde arbetet förändrades, och deras inställning till att utföra arbetet. SÅ KUL!!

Nu önskar vi att fler organisationer gör som Svenska Skidspelen, utbildar och ”styr” upp städet.

Övrigt som inryms i samarbetet;

• Bemanningsschema
  • Materialplanering
  • Städscheman
  • Metodbeskrivningar

Till oss i Städbranschen Sverige (er medlemmar), fick vi fina biljetter som vi delade ut till de som önskade.

Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete!