Spara upp till 70% el när du tvättar

Spara upp till 70% el när du tvättar

Sedan några år har jag sparat mycket energi, och framför allt el genom att tvätta all tvätt i 40 grader. Mycket enkelt. Jag använder ett oparfymerat bioteknologiskt maskintvättmedel, speciellt utvecklat för effektiv tvätt i låga temperaturer. Miljömärkt med Svanen.

Att tvätta i 40° istället för 60°halverar energimängden per tvätt. När du sänker från 90° till 40° minskar energiförbrukningen med 70%. Det blir lätt många sköna hundralappar per år beroende på hur mycket du tvättar och priset på el. Du kan också använda ett kortare tvättprogram och ändå få samma goda resultat.

Dessutom sliter du inte lika hårt på textilierna vilket betyder att de ser fräscha ut och håller mycket längre.
Vittvätt i 40° – hur går det? Alldeles utmärkt med tillsats av bleksalt och bikarbonat.

Det är också en bra idé att tvätta med full maskin, men det kan vara lite lurigt att proppa tvättmaskinen full, enligt tillverkarens anvisningar. När du fyller din tvättmaskin med vanlig hushållstvätt ska du inte fylla mer än 1 kg tvätt per 10 liter trumvolym. Det kallas fyllnadsfaktor. Fyllnadsfaktorn är alltså 1:10 för vanlig hushållstvätt. Fyller du mer än så betyder det ett sämre tvättresultat och risk för ökat slitage på tvätten och skador på din tvättmaskin. En vanlig tvättmaskin som jag till exempel har hemma har ca 50 liter trumvolym och ska inte lastas med mer än 5 kilo tvätt trots att fabrikanten anger 6–8 kilo. För strykfritt material är förhållandet 1:20 vilket betyder max 2,5 kilo strykfri tvätt.

Som bonus kan jag berätta att vi bor i ett gammalt hus byggt 1948. Det luktade illa ur avloppen från tid till annan. När vi började tvätta med bioteknik försvann den dåliga lukten.

Naturligtvis kan du även tvätta med bioteknologiska tvättmedel professionellt. Det är det många som gör. Det sparar energi och ger längre livslängd på moppar och dukar. Då är fyllnadsfaktorn för städmateriel mellan 1:15 och 1:20, för arbetskläder 1:13.

Det är egentligen inte så svårt, du får dessa och fler professionella tips för tvätt i Carina Boman Helgesson’s och min bok ”RENT UT SAGT – allt du vill veta om lokalvård och lite till”. Vi har experter som skriver om både om tvättmaskiner och bioteknik. De förklarar och reder ut begreppen. Du hittar boken på BoD.se och på Städbranschen Sveriges hemsida.

Lycka till nu med dina energisparåtgärder.

Jan Stegmann, författare och konsult på Stegmannmetoden

0763-47 31 10, jan@stegmannmetoden.se