Skulle du släppa in en elektriker i ditt hem utan utbildning?

Skulle du släppa in en elektriker i ditt hem utan utbildning?

Skulle du släppa in en rörmokare i ditt hem utan utbildning?
Skulle du släppa in en målare eller tapetserare i ditt hem utan utbildning?
Hur är det med städning i hemmet? Är det okej utan utbildning?
Varför ställs det inte högre krav på kompetens gällande städning i privata hem?

Är det kundens fel då många kräver att hemstädning inte får kosta något?

Detta är en fråga jag ställer mig många gånger? Är det enklare städa ett hem?

Är det mindre problem med arbetsmiljön?

Behöver städarna inte ha kunskap om alla olika golv och inredningsmaterial till exempel?

Många är också av den uppfattningen att familjerna är som regel inte hemma när vi städar så språkkunskaper i svenska språket behöver det inte heller ställas något större krav på!

Vad skulle hända om de inte kan läsa en instruktion som kunden skrivit? Skall man ringa arbetsledaren och fråga hela tiden eller vad händer?

Jag vet att det finns många stora och medelstora etablerade hemstädsföretag idag, som ger sin personal utbildning innan de skall börja arbeta i privata hem. Till de företag som har introduktionsutbildning, fortbildning och ger sina medarbetare kunskap ger jag en eloge.

Däremot finns det tusentals företag som inte har krav på att man behöver utbildning för att städa i privata hem. Många har svårt få personal som varken kan svenska eller har så stor erfarenhet, mer än att ha städat kanske i sitt eget hem tidigare eller har en mindre erfarenhet från hemlandet.

I och med att hemstädningen är enormt populär i samband med att vi har RUT avdraget, så anlitas städbolagen av alla, inte bara familjer utan av många ensamstående, seniorer och ungdomar. Tiden är dyrbar och räcker inte till att städa menar många, varför man anlitar ett hemstädföretag. Det är en lyx att få rent i hemmet och det uppskattas av så många.

Därför tycker jag att inte bara ni som arbetar med städning i privata hem, utan även kunden borde ställa högre krav på utbildning och kunskap om inredningsmaterial, speciellt nu när det kommit många nya golvmaterial , nya väggfärger som inte tål fukt eller vatten vid fläckborttagning, marmor och kalkstensbänkar i kök, olika träslag på bord och övriga möbler.

Allt detta bör man ha kunskap om hur det skall rengöras och skötas.

Under alla mina år i hemstädbranschen, har jag erfarenhet att det är det viktigt att ta hand om kunden, och göra rätt från början. Ett klagomål eller en synpunkt på städningen är viktig och man behöver återkoppla till snabbt. Idag är konkurrensen så stor inom hemstädningsbranschen så den som återkopplar snabbt blir en vinnare.

Jag upplever ofta att kunderna har krav på väldigt låga priser, vilket är ett dilemma. Varför tror man att hemstädning inte kostar?

Skall jag utbilda min personal, se till att de får kunskap i arbetsmiljöfrågorna, och att de kan arbeta på ett säkert sätt med miljövänliga rengöringsmedel, proffsig städutrustning samt säkerställa att vi städar hygieniskt och med avtalsenliga löner så kostar det pengar.

Hygien uppmärksammades verkligen under pandemin. Kunskap i de grundläggande hygienrutinerna är något som är oerhört viktigt inom hemstädningen.

Ett exempel som jag kan ta upp, är en medarbetare som skulle göra rent en ugn, och täcker inte golvet ordentligt och vad händer? Hela köksgolvet blev förstört och det kostade 70.000 kr att byta golvet. Det gick inte att reparera. Tänk vilken skillnad om städaren haft kunskap hur man gör, och vilka förberedelser hen skall tänka på, dels för att skydda inredningen och golvet, men även skydda sig själv. Hade städaren handskar och skyddsglasögon när hen arbetade? Att använda ugnsrent kräver skydd.

Ett annat exempel är när städbolaget skickar ut personal på storstädning hos en hemstädningskund, och skickar endast en person. Enligt arbetsmiljölagen skall minst två delta, eftersom det är en säkerhetsfråga, arbetet kanske kräver att de skall kliva på stege etc. Det är företaget som har ansvar för sin personal, och ha kunskap om vilka regler som gäller i arbetsmiljölagen.

Skall du börja arbeta som städare i ett hemstädföretag, kolla upp företagets anställningsvillkor, finns kollektivavtal, ansvarsförsäkringar och olycksfallsförsäkringar, samt betala rättmätiga löner med arbetsgivaravgifter och betala in till Fora mm.

Vi i Städbranschen Sverige värnar om att öka kunskapen för våra medlemmar, och för branschen. Titta därför gärna på våra medlemsnyttor, där ni kan få vägledning på vilken utbildning som passar för just ert hemstädsföretag. Vi har bland annat Städkörkortet med yrkessvenska, där en del är riktad helt mot hemstädbranschen.

Länk till Städbranschen Sveriges medlemsnyttor

Ge dina medarbetare kunskap, och skapa en trygg och säker miljö för kunden.

Christina Holmefalk