Minna Laitila, områdeschef på Samhall i Luleå

Samtal med en städledare mitt i vardagen

Jag fångade en städledare mitt i vardagen, och i arbetslivet. Jag fick via en kontakt höra att Minna Laitila på Samhall, var en färgstark och personlig ledare i städbranschen. Spännande tänkte jag, och tog en kontakt och ställde några frågor om Minnas ledarskap. Varsågod att inspireras.

Hur hamnade du i din roll som ledare i Städbranschen Minna?

Jag började mitt yrkesliv inom hotellbranschen, där jag fick förmånen att prova olika typer av uppgifter under mina 20 år inom hotell. Med allt från ekonomi, reception, till renodlad serviceutövande/tänk, för att sedan vikariera som avdelningschef på housekeeping, där mitt intresse för att leda och driva människor framåt väcktes.

På vilket sätt skulle du beskriva din ledarstil?

Jag vill gärna hoppas att man uppfattar mig som en reko ledare, som är rak och tydlig, men även leder med hjärtat, tycker mig vara väldigt individanpassad, lyssnar och backar upp personalen. Samt jobbar mycket för att det skall vara rättvist, och en schysst sammanhållning i teamet.

Tror du att ledarskapet i städbranschen är tuffare än i andra branscher? Om ja på vilket sätt?

Regeringen har ju tidigare år gått ut med att säga att ”alla kan städa”, att det borde vara lätt att få ut folk i dessa ”lätta jobb”. Då känner jag är att man kanske inte får det rätta värdet på den stora insatsen, som samtliga lokalvårdare utför dagligen. Utan lokalvårdarens viktiga arbete, skulle många branscher inte fungera i vårt samhälle. Statusen borde höjas, inte allra minst nu under pandemitider, då lokalvård är väldigt viktig.

På vilket sätt motiverar och inspirerar du dina lokalvårdare i deras vardag?

Jag försöker sträva efter att hitta det varje individ har fallenhet för inom yrket, och lyfta fram det genom att coacha och peppa individen, skicka på utbildningar för vidareutveckling bland annat. Jag tycker att det är viktigt att man har roligt på arbetet, hjälpa varandra, och att det måste vara nära till skratt.

Vilka utmaningar möter du i din vardag som ledare?

Utmaningarna kan ju variera, alltifrån de som är språksvaga, att jobba upp självkänslan hos personalen, och att få dem att faktiskt våga ta för sig, och växa med serviceuppgiften. Det har ibland visats sig att det kan vara lätt att utebli från arbetet, om man inte känner en tydlig grupptillhörighet, där man månar om varandras arbetsinsats. Även ute hos kunden är det viktigt att kunna gå igenom vad som är avtalat, för att undvika hamna i ”tyckanden”, om man inte har förankrat det avtalade tydligt.

Hur hämtar du kraft och laddar batterierna?

I mitt yrkesverksamma arbetsliv, har jag kastat mig in i nya utmaningar med stor nyfikenhet. Och arbetat väldigt intensivt, men även insett hur viktigt det är att ha rätt balans i arbetslivet, kontra fritiden. Detta är något man bör måna om för att hålla i längden. Sedan fyra år har jag valt att flytta tillbaka upp till Norrbotten, där jag och min sambo driver ett eget stall, med fem hästar. Vi har tagit oss an unga ryttare med olika diagnoser, som behöver ha hästar som en frizon och terapi. Det är härligt att se dem utvecklas och få självförtroende, njuta av djur och natur, med all skog omkring oss där man kan insupa lugnet.

Har du något som du själv vill berätta om ditt ledarskap i städbranschen?

Som ledare inom städbranschen, bör man nog vara något av en brandsläckare. Problemlösning bör ligga i nära intresse för att gilla detta yrke tror jag, för min egen del går min autopilot på direkt även i det privata… har fått höra att städning är min passion. Haha!

Carina Boman Helgesson, Städbranschen Sverige