Riktningsanalys

Riktningsanalys

Du har säkert en idé om hur ditt uppdrag ska utvecklas och se ut, vilket ekonomiskt utfall du önskar, hur du vill att dina kunder ska uppleva den service du är ansvarig för.

Hur vet du att lokalvården som du ansvarar för gör det tillräckligt bra? Att ni hänger med i utvecklingen? Går du på känsla och intuition?

Du kan också göra en riktningsanalys. Svara ett antal relevanta och skarpa frågor:

1. Kostnaderna håller sig inom budgeterade ramar, verksamheten är kostnadseffektiv och klarar en konkurrensutsättning.
  2. Kvalitetskontroll och/eller egenkontroll är utförd enligt plan med godkänt resultat. Lokalerna upplevs som rena, fräscha och representativa.
  3. Städinstruktioner och körschema är aktuella och uppdaterade, städutrustningen är fräsch och i bra skick, ordningen i städcentraler och städrum är god.
  4. Lokalvårdarna använder fräscha och profilerade arbetskläder och har synlig namnskylt/ID kort.
  5. Lokalvårdarna har bra serviceattityd, hälsar alltid, tar hänsyn till verksamheten och anstränger sig att ge en bra serviceupplevelse, tuggar inte tuggummi eller pratar i telefon, all uppmärksamhet är inriktad på kund och städning.
  6. Det är lätt att få kontakt med arbetsledningen.
  7. Synpunkter och avvikelser tas om hand på ett bra sätt, åtgärdas omgående och återkopplingen fungerar bra.
  8. Det finns en uppdaterad årsplan som innehåller återkommande arbeten som fönsterputs, golvvård, mattvätt, storstädning, möten, skyddsronder, medarbetarsamtal och andra aktiviteter som berör verksamheten.
  9. Det finns minst två pågående förbättringsprojekt.
  10. Kontaktperson ställer upp som referens.

Frågorna besvaras med ett enkelt ja eller nej. Får du inte ok på alla frågor vet du precis vad du ska ta tag i. Tycker du att frågorna är för detaljerade? Det är i detaljerna du grundar den goda serviceupplevelsen. ’Överseende’ med ’små’ detaljer som inte är på plats leder inte till något gott på längre sikt. Frågorna har sin grund i en undersökning om vilka aspekter som ger en bra serviceupplevelse.

Utvecklingsprojekten hjälper dig att inte stå still och fastna i gamla hjulspår. Frågan om referens visar om din service är så bra att du blir rekommenderad. Mindre ambition än så ska du nog inte ha, därav namnet riktningsanalys.

Jan Stegmann, författare och konsult på Stegmannmetoden

0763-47 31 10, jan@stegmannmetoden.se