Hinner ni med det viktiga periodiska underhållet i städningen?

Hinner ni med det viktiga periodiska underhållet i städningen?

Ja, det är lätt att det periodiska underhållet i städningen blir eftersatt, men det är så otroligt viktigt därför att det är en förutsättning för en god kvalitet och ett bra städresultat.

Att städa ett ovårdat golv ger inte det resultat de flesta ser framför sig oavsett städmetod, dessutom sänker det hygienfaktorn.

Förr eller senare gror fönstren igen, golvet blir slitet med tiden och textilmattan behöver tvättas. Damningen är det som alltför ofta blir eftersatt, detsamma gäller de textila möblerna.

Vad är då periodiskt underhåll? Jo det är något du gör för att underlätta den dagliga städningen och som kan ske med olika intervaller exempelvis en gång per månad. Det är något utöver den regelmässiga dagliga städningen.

Exempel på periodiska insatser kan vara:

Ångtvätt av fogar på toalettgolv, extra damning, polering av gångstråk eller hela rum, tvätt av textila mattor, avborstning eller ångtvätt av möbler, damning på höga höjder, extra puts av fönsterglas, djupare mattrengöring, storstädning av toaletter …ja listan kan göras lång.

Städtiderna är ofta pressade och det är alltid någon som är sjuk eller har VAB, så egentligen kan vi väl alla skriva under på att vi nästan ingen dag, levererar den städtid som utlovats eller som våra kalkyler säger. På lång sikt ger detta konsekvenser, och det är lätt att hamna i en ond spiral.

Just därför är det ännu viktigare att verkligen planera in det viktiga periodiska underhållet, passa på när alla verkligen är på plats. Jag tror dock att det är extremt viktigt att först och främst göra en bra planering, allt kan inte göras på samma gång. Boka ett möte med dina närmsta kollegor, gå igenom vad ni anser är mest eftersatt, är det toaletterna? Eller kanske damning som fått ta lite stryk?

Börja med att skriva upp vilka lokaler, och vad ni behöver åtgärda och när, fortsätt sedan med denna rutin varje månad. Snart kommer ni märka att det går framåt, och att dokumentation och planering tillsammans, är både roligt och ger goda resultat.

För att den löpande dagliga städningen ska ge den effekt man önskar, är ett periodiskt underhåll av sina lokaler ett måste. Bra att kunna redovisa till kund, det ger också ett gott intryck och ett kvitto på att ni är effektiva.

Ja det är lite som det kända ordspråket säger ”många bäckar små, ger till slut en stor å”

Carina Boman Helgesson