Fråga experten: Vad kan man göra mot handeksem?

FRÅGA: Jag har precis börjat ett arbete som städare och har nu fått handeksem. Kan det orsakas av mitt arbete? Vad kan man göra åt saken?

SVAR: Bland personal som arbetar med städning är eksem en av de vanligaste skadorna orsakade av arbetet.

Vid städning beror handeksem oftast på att man är i kontakt med vatten och rengöringsvätskor av olika slag. Risken att utveckla eksem ökar när man har långvarig kontakt med rengöringsvätskor, eller kortvarig kontakt med starka rengöringsmedel. Det är särskilt viktigt att tänka på hur arbetet utförs och se till att skydda sig ordentligt.

Ofta kan man förebygga eksem inte bara med en åtgärd, utan med flera olika. Arbetsgivaren ansvarar för att arbetsmiljön är säker, och att åtgärder genomförs i samråd med personal och skyddsombud. Arbetsgivaren ska se till att det finns skyddsutrustning, och att det finns information om riskerna (säkerhetsdatablad).

Det bästa sättet att minska risken för allergier och eksem, är att byta våta rengöringsmetoder mot torra. Då minskar tiden då händerna är våta eller fuktiga, och kontakten med rengöringsmedel.

En del mikrofiberdukar och moppar är sträva och kan nöta på händerna. Undvik intensiv hudkontakt med mikrofiber.

Arbetsgivaren ha ansvar för att ni arbetar med så ofarliga medel som möjligt, vilka ämnen som är starkast ser man på säkerhetsdatabladet. Vissa parfymer kan ge eksem och allergier, det är säkrast att använda oparfymerade medel. Undvik överdosering, om ni överdoserar blir lösningen starkare än nödvändigt och mer skadlig.

Eftersom det ofta inte helt går att undvika att arbeta med rengöringsvätskor och vatten ska man använda skyddshandskar av PVC (vinyl). Man ska undvika gummihandskar, de kan ge eksem. Om man arbetar med handskar längre än 10-15 minuter blir händerna oftast svettiga, det kan bli så fuktigt att man får eksem. En tunn bomullshandske inuti minskar risken för eksem. Om man använder engångshandskar skall de bytas ofta. Skyddshandskar ska inte användas längre än vad arbetet kräver. Ta av dem och låt händerna torka.

Sköt om händerna väl tvätta med vatten och mild tvål, torka väl, även mellan fingrarna. Använd inte ringar när du arbetar. Smörj in händerna med oparfymerad hudkräm. Man kan klara sig rätt väl från eksem om händerna torkas och smörjs in flera gånger dagligen.

Källa: Minska risken för allergier och eksem, Prevent