Fråga experten: Regler kring rehabutredning

FRÅGA: Vad är det för regler som gäller kring rehabutredning? Vilket ansvar har vi som arbetsgivare?

SVAR: I samråd med medarbetare ska det göras en rehabiliteringsutredning när en anställd

• varit sjuk mer än 4 veckor i följd.
  • varit sjuk 6 gånger eller fler under en 12-månadersperiod.
  • själv begär det.

Upprepad korttidsfrånvaro mer än 4 gånger under löpande 6 månader – kan vara en signal på ohälsa. Det är viktigt att vara uppmärksam på tidiga tecken på att en anställd inte mår så bra.

Arbetsgivaren har ett lagstadgat ansvar att hjälpa en anställd som är sjukskriven, och som behöver rehabilitering för att komma tillbaka till arbetet. Det finns oftast en osäkerhet kring hur långt kraven sträcker sig och vad man som arbetsgivare förväntas göra.

Arbetsgivarens ansvar för rehabilitering innebär att det skall finnas riktlinjer och rutiner, för hur rehabiliteringsärenden ska hanteras. I större organisationer brukar det oftast vara närmsta chef som gör de första insatserna. Chefen skall känna till vilka rutiner som finns, men HR kan ibland behöver säkerställa att cheferna verkligen förstått vilket ansvar de har. Det är också viktigt att den som ska rehabiliteras känner sig involverad, och delaktig i processen för att utfallet ska bli så bra som möjligt.

Från och med 1 juli 2018 är arbetsgivaren i vissa fall skyldig att upprätta en rehabplan, en plan för återgång i arbete – om det kan antas att den anställdes arbetsförmåga kommer vara nedsatt under minst 60 dagar. Ni ska då senast den dag som den anställdes arbetsförmåga har varit nedsatt i 30 dagar, ha upprättat en rehabplan/plan för återgång i arbete. Redan tidigt under sjukskrivningen är det därför viktigt att sätta igång processen.