FRÅGA EXPERTEN: Bästa tänkbara start som chef

FRÅGA: Jag är helt ny som chef för en större städorganisation, och vore tacksam för tips hur jag ska lägga upp den första månaden, så jag och de medarbetare jag ska bli chef över får den bästa tänkbara starten.

SVAR: Stort grattis till din nya roll som chef! Vårt bästa tips nu är ta det lugnt – i rollen som chef är din viktigaste uppgift att leda dig själv, personalen och organisationen till en ny plats. Ett sånt arbete tar tid.

För att lyckas långsiktigt med ditt ledarskap behöver du bygga förtroende och relation med dina medarbetare och reda ut vad som faktiskt förväntas av dig. Så att du orkar vara uthållig och hållbar i längden.

Här är några goda råd

• Ta reda på vilka förväntningar som finns på dig.
  • Vet du vad din uppdragsgivare förväntar sig av dig?
  • På samma sätt behöver du ta reda på vad dina medarbetare behöver och förväntar sig av dig som ledare.
  • Du själv. Sist men inte minst: vad förväntar du dig? Av jobbet, ledningen, medarbetarna och dig själv.

Lär känna dina medarbetare

Se till att redan under dina första veckor planera in ett möte med varje medarbetare, där ditt största mål är att lyssna. Försök hålla samtalet avspänt. Nu börjar ni bygga relation och lägger grunden för ert framtida samarbete. Fråga personen mitt emot om vilka förväntningar han/hon har på dig. De här frågorna är bra att ställa:

• Vem är du?
  • Vad gör dig motiverad?
  • Vad förväntar du dig av mig som chef?
  • Hur kan jag stötta dig i ditt arbete? Vad behöver du av mig om du till exempel är stressad?

Boka in tid för regelbunden reflektion

Schemalägg en stående tid för reflektionsmöte med dig själv. Minst en gång i veckan och under arbetstid – inte innan läggdags. Det här är så lätt att prioritera bort. Gör inte det!

Låt det ta tid

När du är ny som chef känns det kanske som att du borde ha koll på hur ”allt” fungerar. Men det har ingen. Så våga vara tydlig med att du kommer använda dina första månader till att lära dig hur verksamheten fungerar och att du inte kommer ta några revolutionerande beslut än. Lägg en stabil grund och visa förtroende för dina medarbetare. Det kommer löna sig i längden.

Tips Även om du bubblar över av förändringslust, undvik att prata om allt nytt du ska implementera. Det bygger bara luftslott du inte vet om du kan leva upp till, samtidigt som du riskerar att skapa onödig oro inför kommande förändringar.