Fråga experten: Att få livspusslet att gå ihop

Fråga experten: Att få livspusslet att gå ihop

FRÅGA: Jag får verkligen inte livspusslet att gå ihop med ett krävande städjobb och familj med små barn. Ork att ta hand om sin hälsa finns verkligen inte. Jag behöver göra någon förändring, men vet inte vad.

SVAR: Jag tipsar om att du gör en övning som heter livshjulet. Det är ett verktyg för att få en visuell bild av ett nuläge där du kan se vad som behöver förändras. (Se bild) Om du tänker livet som ett hjul som ska rulla. Genom att analysera nuläget kan du se var obalansen sitter och därifrån kan du gå vidare.

Hur ser ditt liv ut idag? Använd bilden/hjulet med tårtbitar. Välj ut områden (max 8 st) som du tycker är viktiga för dig just nu.

Exempelvis:

Kärlek/vänner/relationer, familj, bostad, ekonomi, fritid, daglig sysselsättning, egen tid, personlig utveckling, fysisk hälsa, motion, kost, sömn, själslig hälsa, eget ansvar för ditt liv, tillit till dig själv, tillit till livet, upplevelse av meningsfullhet, självkänsla, glädje och lycka, inre trygghet, leva i nuet, mod och styrka, dina val och handlingar osv.

Tänk en stund men inte för länge vilka områden du ska välja. Ta de som känns mest viktiga just nu. Skriv ned dessa i de åtta tårtbitarna.

Bedöm hur pass nöjd du är idag i vardera bit. Är bitarna fyllda till 100 % belåtenhet? Känn efter och färglägg från navet och utåt. Ju längre ut mot gränsen du kommer desto nöjdare är du.

Välj ut två områden där du är minst nöjd. Gör en handlingsplan för dessa två delar. Skriv ned två mål. Hur ska du nå dit? Vilka förändringar behöver du göra? Vem kan hjälpa dig? Kan du redan idag planera din vardag annorlunda?