Digital? ...nej tack ...men det går att bli frälst

Digital? ...nej tack ...men det går att bli frälst

– Vi har arbetat med digitalisering i ett par år nu. Vad innebär det? Jo, att lokalvårdaren arbetar med en padda för att sköta sin egen administration och ha sina egna städområden digitalt.

– För tre år sedan när vi började, blev det ett starkt motstånd från några av mina lokalvårdare. Nix... detta var något K, en av mina lokalvårdare inte ville. K var en av de lokalvårdare som arbetat i organisationen längst, några år kvar till pensionen bara. Visst, jag förstår att när man tillhör den äldre generationen, kan nya arbetssätt och ny teknik verka jobbigt.

Under det senaste året har jag märkt att K då och då varit lite mallig och stolt när hon meddelat att ”jag kan själv nu” ”jag kunde läsa minnesanteckningarna på min padda” ”det digitala teamsmötet gick bra, jag kunde själv logga in”. Jag uppfattade alla de här små signalerna som att hon faktiskt blivit lite omvänd... ja till det positiva hållet alltså.

Bara för att få ”svart på vitt” tänkte jag prata lite med henne. Stämde det här? Var mina betraktelser sanna?

Jo säger K det stämmer, jag var inte alls så glad åt att bli digital lokalvårdare först. Varför? Jo det handlar om rädsla upplyser K, jag var rädd att göra bort mig, förstöra något, upplevas som knäpp, att det skulle störa mitt dagliga arbete som lokalvårdare.

• Men nu känner jag helt tvärtom det underlättar mitt arbete enormt, det var inte så krångligt som jag trodde. Det var ju till och med lätt...
  • Nu gör jag min flex, felanmälningar, läser e-post, deltar på digitala möten, kollar chatten på teams, surfar på nätet
  • Min padda är en innovativ lösning som löser många problem

Hur kom K över sin rädsla då? – Jo mina kollegor har hjälpt mig jättemycket, de har haft tålamodet att visa mig om och om igen. Ingen fråga var för dum eller krånglig.

Ja K är en av mina lokalvårdare som blivit frälst av den nya digitaliseringen. Från motstånd till möjlighet och att det aldrig är för sent att lära nytt. En liten framgångssaga att dela med sig av.

Carina Boman Helgesson