Det lackar mot jul – hur julstädar ni i ert hem?

Det lackar mot jul – hur julstädar ni i ert hem?

Förr i tiden pratade man vitt och brett om den viktiga ”julstädningen”. Men jag undrar vad är egentligen julstädning, och vad är det man städar till jul som man inte gör annars? Städar du extra till jul?

Själv tycker jag att jag städar mest hela tiden, men det extra jag gör till jul är att damma lite mer noggrant när julpyntet skall upp, och några dagar före själva julafton kanske jag dammsuger och moppar golven lite extra för att verkligen kunna koppla av på själva julafton, och de efterföljande dagarna.

Kan det här med julstädning hänga med från förr, när man städade allt från golv till tak? Vad tror ni?

När julen väntar runt hörnet är det inte bara familjemys utan det innebär också stress med julklappar, mat och ….julstädning. Alla vill ha ett rent och undanplockat hem när gästerna anländer och därför krävs en del förberedelser. Något som vanligtvis underlättar är att börja med att förbereda sin julstädning. Lista de sysslor som behöver göras och bocka av efterhand.

Ett bra tips för att verkligen hålla motivationen uppe när du sätter igång med julstädning är att sätta på din absoluta favoritspellista, eller varför inte några mysiga jullåtar, och dansa dig igenom städningen. Peppande musik gör allt mycket lättare och du kommer snabbt upptäcka städningen snarare blir mer av en rolig aktivitet än en börda.

En checklista är ett bra verktyg som underlättar i julstressen. På så sätt kan du se till att klara av allt som behöver göras och du kan även dela ut sysslor till resten av familjen. Nedan följer ett exempel på hur du julstädar smartare.

• Först och främst bör du ta bort alla vardagliga saker och göra plats för julen i ditt hem
  • Putsa fönsterna innan du hänger upp julstjärnor och sätter fram adventsljusstakar (bör göras i början av december)
  • Se till att ha bra städmaterial inköpt – microfiberdukar, micromoppar
  • Rengör alla ytor och ta bort eventuellt kladd samt fläckar
  • Damma, dammsug och moppa golven
  • Nu kan du ta fram dina fina julsaker och dekorationer
  • Sist men inte minst belöna dig själv och familjen med en god middag efter allt hårt arbete

Att ha en positiv attityd och planera dina sysslor är grundpelarna för att effektivisera din julstädning. Lista de saker som behöver vara avklarade inför julen och se fram emot ett skinande slutresultat och glada gäster.

Julstädning behöver inte vara lika tråkigt som det verkar. Det finns som sagt många sätt att ta till som underlättar när det är dags att julstäda.

Med det sagt citerar jag Astrid Lindgren:

“Å, vad det är roligt när det är jul! Jag skulle önska att det vore jul lite oftare.”

Carina Boman Helgeson