Björn och Sonata Isacsson på Hällnäs handelsträdgård fick nyligen tagit emot utmärkelsen Årets Företagare i Västerbotten 2024.

Växthusodling i Västerbotten premieras

Sju mil väster om Umeå ligger Hällnäs Handelsträdgård, en av Sveriges största odlare av ekologiska örter och sallat. Med sina 35 medarbetare är Hällnäs Handelsträdgård en viktig jobbskapare i Vindelns kommun vilket är en av anledningarna till att Björn och Sonata Isacsson nyligen tagit emot utmärkelsen Årets Företagare i Västerbotten 2024.
På Hällnäs odlas även årstidens blommor, vilket på våren innebär mängder med utplanteringsväxter som kräver att personalstyrkan blir fler än 80 personer.
Dessutom odlas det en särskilt god och krispig gurka här – året runt. Växthusen värms upp med biobränsle från de norrländska skogarna och returvattnet återvinns i ett slutet system för att minska miljöbelastningen. För att undvika skadedjur används ett biologiskt växtskydd. Den populära gurkan skördas vid 300-325 grams storlek för att smak och doft ska ha utvecklats väl och gurkan gurkans textur är så där härligt krispig!

– Intresset för krispgurkan ökar hela tiden, säger Björn Isacsson, VD. Vi skulle kunna öka ytan för gurkodling men eftersom elkablarna inte räcker till för att förse oss med mer el får vi flytta om våra armaturer så att de utnyttjas maximalt. Vi har egentligen gott om ström men får vänta till 2027 då vi kan ta tillvara på den.

På Hällnäs har alltid hållbarhetsfrågor varit viktiga oavsett om det handlar om som resurssmart teknologi för energi- och vattenanvändning eller för att minimera långa transporter.
– Vi har hittat lokala resurser som gör att det mesta av den torv som vi odlat i, nu har ersatts av återvunnen torv, kompost och biokol. Det innebär både stor ekonomisk vinst och miljöförbättring, inte minst tack vare korta transporter, berättar Björn.
Hällnäs färska grönsaker och blommor finns att köpa i de norrländska länen: Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland och Jämtland.

Motiveringen till Årets Företagare i Västerbotten 2024:
Hällnäs Handelsträdgård har med passion och innovation skapat en för regionen unik verksamhet ute i Västerbottens landsbygd. Bolaget investerar stort för framtiden och leder utvecklingen med sin ekologiska produktion på en konkurrensutsatt marknad. Genom starkt engagemang och ständig utveckling har familjeföretaget skapat arbetstillfällen under mer än 70 år.

Läs mer om företaget och utmärkelsen:

http://Svenska örter hela året!