Tidigare och långvarig effekt med MAVENCLAD® bekräftas i två olika studier av personer med multipel skleros (MS)

Hos personer som behandlas med MS-läkemedlet MAVENCLAD® ses en ökad livskvalitet (QoL) efter ett års behandling, istället för två år. Det handlar både om mental och fysisk hälsa. En långtidsuppföljning av effekten visar att ingen ytterligare behandling behövts hos majoriteten av de behandlade efter 11 år (i genomsnitt) efter avslutad behandling.

En ny interimanalys från en open-label fas IV-studie CLARIFY-MS, visar förbättringar i livskvalitet (QoL) hos 426 patienter med skovvis MS efter ett år. Efter att hälften av den godkända två-årsbehandlingen administrerats sågs förbättringar både vad gäller fysisk och psykisk hälsa mätt på livskvalitetskalan MSQOL-54. Avsaknaden av nya säkerhetsfynd bekräftar och stärker säkerhetsprofilen från utvecklingsprogrammet.

Data från fas-4 studien CLASSIC-MS presenterades också under ECTRIMS. CLASSIC-MS undersökte långtidseffekten hos 435 personer med skovvis MS där 90,6% behandlats med kladribintabletter under de dubbelblindade och randomiserade fas-3 studierna CLARITY- och CLARITY Extension. Medianuppföljningen i studien var 10.9 år och resultatet visar bl.a. att majoriteten (55.8%) av de som erhöll kladribintabletter inte behövt någon mer behandling.

- Det är ett stort framsteg att vi idag i tilläggsstudier kan få effekten av Mavenclad bekräftad, säger Anders Wesslau, VD Merck AB. Verkningsmekanismen i sig talade för det här resultatet, och nu kan vi i två olika studier visa både på ökad livskvalitet och långvarig effekt.

Om Mavenclad

Mavenclad (kladribin) är ett läkemedel som tas i tablettform under korta behandlingsperioder. Det är en immunrekonstitutions­behandling, vilket innebär en kort behandling som sedan har effekt långt efter att själva behandlingen har ägt rum. Läkemedlet angriper selektivt de lymfocyter som tros vara avgörande i sjukdomsutvecklingen vid skovvis förlöpande MS. I augusti 2017 godkände Europeiska kommissionen Mavenclad som behandling vid högaktiv skovvis MS i de 28 medlemsländerna i EU samt Norge, Lichtenstein och Island. Mavenclad är numera godkänt i mer än 65 länder, däribland Kanada, Australien och USA.

Om multipel skleros (MS)

Multipel skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet och den vanligaste icke-traumatiska orsaken till neurologiska funktionsnedsättningar hos unga vuxna. I ett globalt perspektiv lever uppskattningsvis 2,3 miljoner personer med MS. Sjukdomen kan yttra sig på olika sätt, men de vanligaste symtomen är synbesvär, känsla av stickningar eller domningar på armar eller ben samt problem med muskelsvaghet eller koordination. Skovvis förlöpande MS är den vanligaste formen av MS.

Merck inom neurologi och immunologi

Merck har sedan länge verkat inom neurologi och immunologi och har en betydande FoU-verksamhet samt erfarenhet av att marknadsföra produkter inom området multipel skleros, MS. Mercks nuvarande portfölj inkluderar två produkter som är godkända för behandling av MS. Merck har också en pipeline inom området, där fokus ligger på att hitta nya behandlingar med potential att påverka centrala sjukdomsmekanismer inom MS.

Merck  är ett ledande läkemedelsföretag inom cancerbehandling, multipel skleros och hormonstimulerande medel för fertilitet. Merck ägnar sig åt innovativ forskning, inriktad på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra små molekyler eller biologiska läkemedel för att hjälpa patienter på områden där det finns stora medicinska behov. http://www.merck.se