Mälartåg. Foto: Pressbild/Jann Lipka.

Mälardalsrådets sju regioner har prioriterat, nu väntar formella beslut

Människor måste kunna resa till jobbet och företagens gods måste komma fram. Nu har de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete enats om gemensamma prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens spår, vägar och farleder. Den så kallade Systemanalys 2024 är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Nästa steg är att formella beslut ska tas i de sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro län, Sörmland, Östergötland och Gotland.

- En förutsättning för att regionen ska hålla ihop är att människor ska kunna resa till studier och jobb. Då måste utgångspunkten vara att ta hand om det som finns, men det är minst lika viktigt att bygga bort de flaskhalsar som begränsar resor i hela regionen. Vi kommer att behöva kraftiga tillskott till infrastrukturen för att både beta av underhållsskulden och bygga i kapp för ett starkare Sverige. Nu har vår politiska styrgrupp enats om skarpa prioriteringar till regeringen för att få genomslag. Nästa steg är att beslut om Systemanalysen tas i de sju regionerna, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.

Tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter
Systemanalys 2024 är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar som exempelvis Ostlänken Järna-Linköping, Fyrspåret Uppsala-Stockholm och E4 Förbifart Stockholm. Men här finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035. Dokumentet innehåller även andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling däribland avveckling av stationsavgiften på Arlanda.

- Det är en styrka att vi gång efter annan kan ena oss över läns- och partigränser för att stötta pendlarna och godstransportörerna. Vi har 850 000 vardagspendlare som reser över en eller flera kommungränser för att komma till jobbet. Regeringen kan lita på att det finns en långsiktighet och tydlighet i hur regionerna i Stockholm-Mälarregionen ser på framtidens infrastruktur och vilka prioriteringar som behövs, säger Kristoffer Tamsons (M), regionråd Region Stockholm och ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.

Gemensamma ställningstaganden
Under 2023-2024 har 70 politiker med stöd av sakkunniga experter arbetat med underlag och politiska vägvaldiskussioner i framtagandet av systemanalysen. Arbetet har samlat politiker från samtliga riksdagspartier i Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland. Systemanalys 2024 har godkänts av den politiska styrgruppen och lämnas nu vidare för formella beslut i de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete.

- Genom vår politiska gemenskap har vi tagit fram tydliga gemensamma prioriteringar, som är bra för hela Sverige. Vår utgångspunkt är att ingångna avtal och beslutade åtgärder måste genomföras. Lagt kort ligger. Men sedan trycker vi även på att bygga bort flaskhalsar och att satsa på ett förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken och pendeltågstrafiken, säger Monica Johansson (S), regionråd Region Sörmland och vice ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.

Exempel på nya prioriteringar i Systemanalys 2024
• Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken samt pendeltågstrafiken
• Nya infrastrukturprioriteringar kring exempelvis Mälarbanan, Svealandsbanan och Hallsbergs gods- och personbangård
• Helhetsperspektiv med synliggörande av storregionala stråk och behov av systemövergripande investeringar
• Politiska ställningstaganden kring exempelvis Gotlands tillgänglighet, avvecklad stationsavgift vid Arlanda C och höjt tak för trimningsåtgärder
• Etableringen av en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen för att säkra kompetensförsörjningen av några av transportsystemets centrala yrkesgrupper

Systemanalys 2024 kan läsas i en ej layoutad version på Mälardalsrådets hemsida.

Arbetet med Systemanalys 2024 har letts av en politisk styrgrupp med ett presidium bestående av Kristoffer Tamsons (M), Region Stockholm och ordförande, Monica Johansson (S), Region Sörmland och vice ordförande samt Jens Sjöström (S), Region Stockholm och vice ordförande. Representanterna i styrgruppen tar nu vidare Systemanalys 2024 för beslut i respektive region.

Styrgruppen för Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete (”Lilla Gruppen”)
Ordförande: Kristoffer Tamsons (M), Region Stockholm
Vice ordförande: Monica Johansson (S), Region Sörmland
Vice ordförande: Jens Sjöström (S), Region Stockholm
Anton Fendert (MP), Region Stockholm
Christoffer Öqvist (M), Region Sörmland
Jenny Lundström (MP), Region Uppsala
Cecilia Linder (M), Region Uppsala
Jenny Landernäs (M), Region Västmanland
Kenneth Östberg (S), Region Västmanland
Andreas Svahn (S), Region Örebro län
Sebastian Cehlin (M), Region Örebro län
Jan Owe-Larsson (M), Region Östergötland
Annsofi Ramevik (S), Region Östergötland
Meit Fohlin (S), Region Gotland
Eva Nypelius (C), Region Gotland

En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser. Läs mer på www.malardalsradet.se