Regeringen motverkar klimatsmarta transporter

Regeringen motverkar klimatsmarta transporter

Energimyndigheten har på regeringens uppdrag tagit fram en utredning om kvotplikter för att öka andelen förnybara drivmedel i transportsektorn. Lantmännen Energi och Gröna Bilister menar att förslaget leder till att utvecklingen mot klimatsmarta transporter hämmas. Vi får ett byråkratiskt och ineffektivt styrmedelssystem, som gör att svensk industri tappar dagens försprång.

Huvuddragen i utredningen bygger på att regeringen ska införa fastställda volymkvoter för olika biodrivmedel, som sedan blir obligatoriska för distributörerna och oljebolagen. Men vägen mot en bättre miljö går snabbast på en fri marknad som kompletteras med tydliga och långsiktiga ekonomiska styrmedel.

Sveriges omställning från oljeberoendet har sedan många år baserat sig på ekonomiska styrmedel, främst energi- och CO2-skatt men även incitament till miljöfordonsägare, vilket har varit mycket framgångsrikt och gett upphov till en rad svenska innovativa företag. Vi ser därför hellre att regeringen forsätter att utveckla de effektiva ekonomiska styrmedlen och att utredningens förslag om kvotplikt stoppas i papperskorgen.

Höj ribban

Regeringen har som mål angett 10 procent förnybar energi i transportsektorn år 2020. Det går så bra med Sveriges övergång till förnybara drivmedel, att regeringens mål verkar bli nått redan 2011. Här har konsumenterna stått för efterfrågan, den svenska industrin för teknikutvecklingen, och den politiska sfären för ekonomiska incitament.

Därför vore det rimligt att ribban höjs till 20 procent. Men tyvärr verkar inte vår regering ha förstått vilken utvecklingskraft och framtidspotential som finns i en tydlig miljöprofil inom transportsektorn. Hur ska man annars tolka att regeringen utreder ett förhållandevis statiskt kvotpliktsystem kombinerat med ett lågt mål?

Kvotplikten en återvändsgränd

Kvotplikter kommer att bli en återvändsgränd som stoppar utvecklingen, eftersom osäkerhet om kommande regelverk börjar sprida sig. Vilka vinner på det? Varken klimatet eller företagen. Än mindre konsumenten.

Bra mycket bättre vore att uppmuntra en fortsatt utveckling mot förnybar energi genom beprövade effektiva ekonomiska incitament - och inte genom ett byråkratiskt och ineffektivt kvotpliktsystem.

Jakob Lagercrantz
ordförande, Gröna Bilister