Henrik Runnemalm i samtal med Handelskammarens VD, Maria Rankka.

GKN pratade grönt flyg i Stockholm

Stockholms Handelskammare höll sitt årsmöte den 30 maj med tema ”The sky has limits - om grönt flyg och globala städer”.

Huvudtalare var flygbolagets Norwegians vd Björn Kjos. I ett samtal på scenen medverkade även Svenskt Flygs generalsekreterare Anna Wilson, Infrastrukturministerns statssekreterare Mattias Landgren och Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace.

Samtalet kretsade kring hur flyget kan minska sin miljöpåverkan och hur Sverige kan påverka. Henrik berättade här om de kontinuerliga förbättringar som sker inom flyget. Ett nytt Airbus A320neo-plan som träder i tjänst idag, har 16 procent lägre koldioxidutsläpp än det plan det ersätter, och ny teknik och nya projekt gör att Henrik är optimistisk för framtiden.

Anna från Svenskt Flyg påtalade behovet av internationella styrmedel för att nå de ambitiösa målsättningar som faktiskt redan finns satta.

Från regeringens sida uttryckte Mattias klimatfrågan som en av regeringens viktigaste frågor och berättade om de olika strategier och ambitioner regeringen har för att minska utsläppen och samtidigt främja teknisk utveckling och svensk export.

Björn Kjos höll en presentation där han beskrev potentialen för Arlanda i ett framtidsperspektiv och kraftigt markerade mot regeringens tankar på en flygskatt.

Petra Nordlund

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation 070-087 18 77