Starkare styrning mot ett transporteffektivt samhälle

Starkare styrning mot ett transporteffektivt samhälle

I veckan överlämnade Klimaträttsutredningen sitt slutbetänkande till regeringen. Betänkandet trycker på att för att Sverige ska nå klimatmålen måste styrningen mot ett transporteffektivt samhälle bli starkare. Tågföretagen ser positivt på att transporteffektiviteten blir styrande för den framtida transportplaneringen. För att vara i linje med Sveriges långsiktiga klimatmål om nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2045 behöver transportsystemets klimatomställning stå på tre ben: transporteffektivt samhälle, hållbara förnybara drivmedel inklusive elektrifiering samt energieffektiva fordon och fartyg.

Potentialen för ökad transporteffektivitet är stor. Exempelvis konstateras att den sammanlagda överflyttningspotentialen av gods från väg och sjö till järnväg på kort och längre sikt, skulle innebära en minskning av godstransportsektorns koldioxidutsläpp med 15–20 procent. Till transporteffektiviteten ska det också kopplas en mätbar parameter, trafikarbete. Dessutom ska den nationella planen och länsplanerna bidra till att trafikarbetet för de energi- och resursintensiva fordonsslagen personbil, lastbil och inrikes flyg följer en minskande trend över tid. Utredningen föreslår en mer scenariobaserad arbetsmetodik och Trafikverket behöver se över de samhällsekonomiska kalkylerna så att de får en utgångspunkt i välanvända metoder och modeller som beskriver nyttor och kostnader av de styrmedel och åtgärder som skapar ett transporteffektivt samhälle. Läs mer i separat artikel.

Alla i branschen märker av utmaningarna med den pågående revisionsprocessen – kopplad till den akuta omplaneringen av banarbeten – och avseende femdagarsfristen för ad-hoc-ansökningar. Trafikverket har för närvarande ett ovanligt ansträngt läge vilket i sin tur påverkar våra planeringsorganisationer, vår produktion samt möjlighet att sälja transporter. Tågföretagen för en nära dialog med Trafikverket kring den uppkomna situationen och dess påverkan på våra medlemmar. Vi har blivit informerade om att Trafikverket håller på att ta fram en plan för hantering av resterande T22 vilken vi blivit lovade att ta del av inom några dagar.

Regeringen presenterade i onsdags flera åtgärder för ett starkare civilt försvar, den samlade försörjningsberedskapen och samhällsviktiga funktioner i syfte att stärka landets motståndskraft under fredstida krissituationer, höjd beredskap och krig. Ett beslut om att inrätta ett tvärsektoriellt Näringslivsråd vars syfte är bland annat att öka kunskapen om tvärsektoriella frågor avseende olika perspektiv och förutsättningar för näringslivet och staten. Läs mer i separat artikel.

Den 1 juni står Tågföretagen tillsammans med TCC på Järvaveckan för att berätta mer om vilka olika yrken som behövs inom järnvägen. På plats kan du få testa hur det är att jobba som lokförare och köra tåg med en simulator. Kom gärna förbi och säg hej.

Förra fredagen träffades branschen på Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, konferens med tema kompetensförsörjning. På frågan om järnvägsbranschen är attraktiv svarar JBS styrelse ett rungande ja. Järnvägen är attraktiv. Men som bland annat Claes Peyron, Nordenchef på Universum och expert på arbetsgivarerbjudanden, berättade så är järnvägen inte den bransch som unga tänker på när de ska söka sina första jobb eller utbilda sig. Glappet mellan vad vi är och vad vi vill vara kan minskas. Läs mer i separat artikel.