VD-skifte på Svenska Ägg

Therese Schultz, vd för branschorganisationen Svenska Ägg lämnar sitt uppdrag den sista april 2011. Hon började som vd för Svenska Ägg för drygt fyra år sedan och har under sin tid lett ett omfattande förändringsarbete mot en ökad satsning på branschgemensam marknadsföring och kvalitetssäkring av äggproduktionen.

– Therese Schultz har gjort ett fantastiskt arbete med att utveckla Svenska Äggs verksamhet för att skapa maximal medlemsnytta. Efter en period av omfattande förändrings- och utvecklingsarbete går organisationen nu in i en förvaltande fas. Mot bakgrund av detta är vi överens om att det är en lämplig tidpunkt för ett vd-skifte, säger Charlotte Norrman - Oredsson, ordförande för Svenska Ägg.

– Jag har haft förmånen att få leda ett förändringsarbete som bidragit till en positiv utveckling för svensk äggnäring, säger Therese Schultz. Äggförsäljningen har sedan 2005 fram till idag ökat med 18% i volym och svenskarnas attityder till ägg har utvecklats i positiv riktning.

Fakta om svensk äggnäring
Svensk äggnäring består av ca.400 företag och omsätter ca. 2,3 miljarder i konsumentled.
Under perioden 2005-2010 har svensk äggproduktion haft en positiv tillväxt- och lönsamhetsutveckling. Fem år av kontinuerlig konsumtionsökning och en stark efterfrågan på salmonellafria ägg producerande med god djuromsorg har varit viktiga framgångsfaktorer. Branschorganisationen Svenska Ägg ansvarar bl.a. för äggnäringens gemensamma marknadsbearbetning och kvalitetssäkring av äggproduktionen.

För ytterligare information kontakta:
Charlotte Norrman - Oredsson, ordförande Svenska Ägg, telefon: 0708 - 52 52 58
Therese Schultz, vd Svenska Ägg, telefon: 0738 - 23 08 90