Salmonellafri jul med svenska ägg

- Den som inte vill riskera att få salmonella till jul bör välja svenska ägg, säger Therese Schultz, vd för branschorganisationen Svenska Ägg Det säger hon efter att ett salmonellautbrott har inträffat i Gävle. Enligt Smittskyddsinstitutet beror det troligtvis på att dessa personer har ätit hemlagad majonnäs tillagad av polska ägg. Salmonella är betydligt vanligare i andra länder. Polen är ett av de länder som ligger i topp i Europa med 77 procent salmonellasmittade värphöns. I genomsnitt är över 30 procent av äggen i EU salmonellasmittade. I Sverige är äggen fria från salmonella. - Vi har ett oerhört bra kontrollsystem för ägg som kommer från svenska gårdar, säger Therese Schultz, vd för branschorganisationen Svenska Ägg. Svenska äggnäringen har under många år jobbat hårt för att få den kvalitet som vi har idag. Känn dig trygg i jul med svenska ägg Vi äter mest ägg under julen, t.o.m. mer än under påsken. Det beror förmodligen på att ägget finns med på så många olika sätt under julstöket. Omelett, ägghalvor, äggtoddy, lussekatter och alla goda klassiska julkakor är bara några rätter som innehåller ägg. Välj dina ägg med omsorg. I EU stämplas alla ägg med en kod, bestående av siffror och två bokstäver. Bokstäverna SE står för Sverige. De är de viktigaste bokstäverna att titta efter. - Faktum är att svenska ägg är unika! Alla som väljer svenska ägg kan tryggt äta både hemlagad majonnäs, löskokt ägg och slicka i sig sockerkakssmeten utan att riskera att bli sjuka, säger Therese Schultz. Kontakt vd Therese Schultz, 073/ 823 08 90