OS-mästaren som ska ta ägget till nya höjder

OS-mästaren som ska ta ägget till nya höjder

Svenska Ägg inleder ett samarbete med Krister Dahl, en av Sveriges mest välmeriterade kockar. Samarbetet pågår under 2013 och innebär medverkan i pr- och reklamaktiviteter under året.

Ägget är en naturlig svensk råvara, något som Krister lägger stor vikt vid i sin matlagning.

– Ägg är ett naturligt svenskt livsmedel som är gott, nyttigt och lätt att tillaga. Vi har alltid ägg i kylen hemma, säger Krister Dahl.

På fritiden, vid sidan av familjeliv och arbetet som Executive Chef på Gothia Towers i Göteborg, tränar Krister MMA, en fysiskt mycket krävande kampsport.

– Jag äter ägg till frukost varje dag, vardag som helg. I samband med träning blir det extra mycket ägg eftersom det innehåller så mycket proteiner och vitaminer, säger Krister Dahl.

– Ägg är ett fantastiskt livsmedel som förtjänar att uppmärksammas av en mästerkock. Vi ser fram emot ett gott och inspirerande samarbete med en av Sveriges mest välmeriterade kockar, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

Storslam i guldmedaljer

I oktober 2012 tävlade Krister Dahls med Svenska Kocklandslaget i OS i matlagning i Tyskland. Det slutade med storslam, laget vann guld i samtliga fyra grenar, något som aldrig tidigare hänt i tävlingens 112-åriga historia. Som landslagsledare ansvarade Krister för att leda laget och driva kockarna att nå de uppsatta målen.

Till vardags är Krister Dahl Executive Chef på Gothia Towers i Göteborg med ansvar för att utveckla hotellets samtliga restauranger. Hösten 2012 invigde han restaurang West Coast, en modern bistro med saluhallskänsla där närproducerade råvaror står i fokus. Och i augusti i år är det dags igen. Då invigs Gothia Towers gourmetrestaurang Upper House, som kommer att bli en lyxkrog i internationell toppklass.

Krister Dahl har en lång karriär bakom sig som inleddes som frukostkock på Panorama hotell när han var 18 år. 1995 blev han medlem i Svenska Kocklandslaget och redan som 30-åring blev han landslagets lagledare; en position han innehade fram till december i år. Idag har han två VM-guld och fyra OS-guld i bagaget. Han har dessutom arrangerat både Nobelmiddag och andra middagar vid hovet.

Innan han tillträdde jobbet som driftschef för Gothia Towers var Krister Dahl under fem år chefskock på Råda Säteri och Hällnäs Konferens & Affärsklubb. Dessförinnan drev han restaurangen Herr Dahls i Göteborg.

Krister Dahl är 39 år gammal, kommer ursprungligen från Vinslöv i Skåne och bor idag i Mölnlycke tillsammans med sin sambo Tina och sin sexåriga dotter Olivia.