Ölandssyskon Årets Äggföretagare 2008

Den 7 november delades priset Årets Äggföretagare ut för första gången. Det gick till syskonen Agne Thuresson och Yvonne Rydberg som sedan 35 år tillbaka bedriver äggproduktion på Thuressons hönseri i Spjutterum på Öland.

­- Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma ett företag som under året uträttat något föredömligt inom den svenska äggnäringen, säger Henrik Larsén, ordförande för branschföreningen Svenska Ägg.

Enligt juryns motivering visar Agne Thuresson och Yvonne Rydberg att allt är möjligt bara man vågar. De har utvecklat värphönsuppfödningen i Sverige och arbetar ständigt med djurskyddsfrågor kring äggproduktion. De skapar konkurrens genom att importera och sälja inredning till hönshus i Sverige. Dessutom har de nyligen börjat engagera sig i förädling av ägg genom uppköp av en pannkakstillverkare.

- Thuressons hönseri är ovanligt eftersom företagets verksamhet täcker alla delar i äggproduktionen, från inredning för djuren i stallet till förädlade konsumentprodukter som pannkakor och plättar, säger Jenny Granefelt juryns ordförande!

Idag består verksamheten av flera olika delar, såsom äggproduktion, unghönsuppfödning och äggpackeri. Totalt produceras 2500 ton ägg per år. Agne Thuresson arbetar som vd och är huvudansvarig för unghönsen och äggproduktionen. Yvonne Rydberg är administrativt ansvarig för verksamheten.

Fakta om Thuressons hönseri AB på Öland

• Producerar 2500 ton ägg per år - motsvarar drygt 400000 ägg per år
  • Thuressons ägg svarar för cirka tre procent av den svenska äggproduktionen
  • 77120 värphönsplatser