Hallå där

Therese Schultz, ny VD på Svenska Ägg, varför ska vi äta ägg på sportlovet? - Ägg är både gott, snabbt och närande. Faktum är att ägg är enormt rikt på vitaminer och mineraler, och bland de nyttigaste som vi kan stoppa i oss. Ägg är dessutom enkelt att ta med sig ut i skidbacken, på picknick och bra att äta till frukost. En fördel med ägg är att proteinet är bra just för att bygga muskler och ägg är därför utmärkt sportlovsmat för alla som är aktiva. Therese Schultz, är ny VD för branschorganisationen Svenska Ägg. Hon är livsmedelsagronom och kommer senast från Brödinstitutet där hon arbetade som verksamhetsledare. Hon är själv från Huddinge, där hon numera bor tillsammans med sin man Kalle och barnen Erik 5 och Klara 4. Ska du själv ha semester på sportlovet? - Ja, vi ska till Vemdalen och åka både längd- och utför, med barn och hund. Eftersom barnen fortfarande är små tar vi det ganska lugnt med åkningen, men vi kommer att vistas utomhus hela dagarna. Varför ska vi äta svenska ägg? - I Sverige är det självklart att låta barnen smaka av sockerkakssmeten, ha råa ägg i pastan eller äta kokt ägg med krämig gula. Svenska ägg är unika eftersom du kan äta dem råa eller halvkokta utan risk att bli sjuk av salmonella! I många EU länder innehåller mer än vartannat ägg salmonella. Svenskar äter mindre ägg än många andra européer, hur kommer det sig? - I många länder i södra Europa är det vanligt med hemlagad mat. Och lagar du mat från grunden, använder du fler ägg. Statistik visar att svenska barn äter knappt ett ägg i veckan. Det är väldigt lite med tanke på barnen har ett extra stort behov av nyttig mat. Therese Schultz tips på äggpicknick i skidbacken: - fullkornsbröd med stekt ägg på, gärna med varm choklad och en apelsin - pannkakor med en go röra gjord på creme fraiche, räkor, ägg och dill - ett kokt ägg och en tub kaviar är perfekt som mellanmål Ett ägg ger: * hela dagsbehovet av vitamin B12 * 14 procent av dagsbehovet av D-vitamin * en tredjedel av dagsbehovet av selen * 12 procent av dagsbehovet av folsyra * en tesked fett (5 gram) varav drygt hälften är nyttiga omättade fettsyror Kontaktperson: Therese Schultz, VD Svenska Ägg tfn; 08- 787 54 87 mob; 073-823 08 90. Fakta Svenska Ägg: Svenska Ägg är branschorganisation för den svenska äggnäringen. Medlemmar är äggproducenter, kläckerier, packerier och foderföretag # alla med målet att producera goda, nyttiga och säkra ägg. Läs mer på www.svenskaagg.se.