– Konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning.

Från Sverige-märkta produkter ökar! Och svenska ägg toppar listan på livsmedel som det är viktigt att köpa svenskt av

Ägg toppar listan på livsmedel det är viktigt att köpa svenskt av. 82 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg. Det visar Från Sveriges attitydundersökning 2024. Från Sverige-märkta produkter visar också på en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, enligt de senaste siffrorna från NielsenIQ.

– Konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg. Ägg befäster sin första plats med en ökning från 78 procent (2023) till 82 procent (2024). Därefter rankas mjölk, fågel, potatis, nöt- och fläskkött som de viktigaste varorna att köpa svenskt av, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning.

Den rosa checken, symbolen på äggets skal, står för certifierad svensk äggkvalitet. Den garanterar att äggproduktionen uppfyller Sveriges hårda krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet. Äggförpackningar med ägg som är försedda med den rosa checken får märkas med ursprungsmärkningen Från Sverige.

Produkter med Från Sverige-märket växer snabbare än de som inte har märkningen i de kategorier som har Från Sverige-märkta produkter, både i värde +4,4 (utan märkning +2%) och antal + 4,5% (utan märkning -0,1%), v1-26 2024 jämfört med samma period föregående år. Det visar de senaste siffrorna från NielsenIQ.

– Det är fantastisk att Från Sverige-märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo. Det är tydligt att Från Sverige-märkta produkter prioriteras av konsumenterna.

Visste du att:

• I Sverige äter vi 213 ägg per person och år (Källa: Jordbruksverket, 2024).

• Nästan alla äter ägg, men det finns tre grupper som äter mer ägg andra. De som tränar ofta, de som är i åldern 25-44 år och män. De uppger att de äter ägg nästan varje dag eller i alla fall cirka sex ägg per vecka. (Källa: Attitydundersökning 2024, Ipsos på uppdrag av Svenska Ägg)

Källor: Summering av de kategorier som har artiklar med Från Sverige-märkning, NielsenIQ ScanTrack v.1-26 2024 vs v. 1-26 2023, DVH Total. (Endast artiklar med fast vikt och EAN-kod). Svenskmärkning Attitydundersökning 2024.

Marie Lönneskog Hogstadius

Presskontakt Verksamhetsledare 073-823 08 90