Fira Äggets Dag den 11 oktober med D-vitaminboost!

Fira Äggets Dag den 11 oktober med D-vitaminboost!

Den 11 oktober firas Äggets Dag i hela världen. Ägg är ett riktigt superlivsmedel och innehåller alla näringsämnen vi behöver förutom C-vitamin och kolhydrater.
Nya rön visar att vi svenskar lider brist på D-vitamin, ett vitamin som det helt naturligt finns gott om i ägg.
Äter du två ägg om dagen får du i dig en fjärdedel av rekommenderat dagligt intag av D-vitamin.

– Ägget är ett fantastiskt livsmedel som förtjänar att firas lite extra en gång per år.
Ägg är en viktig källa för D-vitamin varav i stort sett 100 procent återfinns i äggulan. Något för oss nordbor att ta fasta på nu när vi går mot mörkare tider. I Sverige är solen helt enkelt inte tillräckligt stark under vinterhalvåret, därför behöver vi mer D-vitamin via maten än de som bor på sydligare breddgrader, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg.

D-vitaminbrist är vanligt hos många svenskar. Speciellt vanligt är detta problem bland unga vuxna.
En annan stor riskgrupp är äldre, främst kvinnor. Inom forskarvärlden råder det idag koncensus om
att D-vitamin har en allmänpåverkan på vår hälsa. Brist på D-vitamin leder till hälsoproblem som muskelsvaghet, trötthet, kramper, försämrad tandstatus, nervositet etc.

Forskningen om hälsopåverkan från vitamin D har lett fram till ett förslag som innebär markant ökade rekommendationer för dagligt intag av vitamin D för en majoritet av befolkningen. Det kan dessutom bli aktuellt att fler typer av livsmedel berikas och/eller att berikningen ökas av produkter som redan idag berikas. Ägg är inte hela lösningen för att minska bristen av vitamin D hos befolkningen, men kan utgöra en viktig del av lösningen då detta livsmedel konsumeras av breda befolkningslager och även ingår som en ingrediens i många maträtter.

Äggfakta

·  Under år 2012 åt svensken i genomsnitt 213 ägg per person.

·  En vuxen man behöver varje dag få i sig protein motsvarande 8 och ett halvt ägg, en kvinna ungefär 7 ägg.

·  Ägg innehåller inga kolhydrater och har därför ett glykemiskt index nära noll.

·  Ägg innehåller vitamin D som är en viktig funktion för benhälsa, muskelstyrka och immunsystem.

·  Äter du två ägg om dagen får du i dig nästan en fjärdedel av rekommenderat dagligt intag av
vitamin D.

·  Äggets dag firas för 17:e året i rad och instiftades 1996 av IEC (International Egg Commission). www.worldeggday.com
Fakta: Svenska ägg