Besjälad äggman utsedd till Årets Äggföretagare

Besjälad äggman utsedd till Årets Äggföretagare

Håkan Andersson utsågs till Årets Äggföretagare 2011 vid Svenska Äggs höstmöte i Linköping den 28 oktober 2011. Med stor hängivenhet har Håkan Andersson under ett helt yrkesliv ägnat sig åt höns och ägg och hans företag Svenska Lantägg AB är i dag ett av Sveriges största äggpackerier.

– Håkan Anderssons engagemang i den svenska äggnäringens utveckling och stora kunskaper gör honom till en mycket värdig vinnare. Hans företag Svenska Lantägg är också en viktig del i vår bransch, säger Charlotte Norrman-Oredsson som är ordförande i branschorganisationen Svenska Ägg.

Vid nomineringen av Håkan Andersson till finalomgången av Årets Äggföretagare sades att Håkan förknippas med sådant som kunskap, envishet och trovärdighet. Det var också något som de röstande från den svenska äggnäringen tog fasta på vid Svenska Äggs Kontaktdagar på Scandic Frimurarehotellet i Linköping den 28 oktober 2011.

Håkan Anderssons livsverk, Svenska Lantägg AB, har under nära 30 år varit en viktig del av den svenska äggnäringen. Förutom att framgångsrikt driva sitt företag har han varit engagerad som styrelseledamot i Svenska Ägg under många år och han har också deltagit i internationella branschmöten.

Håkan Andersson startade Svenska Lantägg 1982. I dag omsätter företaget dryga 500 miljoner kronor och företaget tar årligen emot cirka 28 miljoner ton ägg från cirka 75 svenska äggproducenter.
21 000 ton ägg säljs till detaljhandel och storhushåll och 7 000 ton går till äggprodukttillverkning. Företaget, som har 100 anställda vid anläggningarna i Skara och Hässleholm, såldes i april 2011 till danska Hedegaard foods A/S. Håkan Andersson kvarstår dock i styrelsen.

Detta var fjärde gången som Svenska Ägg utsåg Årets Äggföretagare.