Astrid Lovén Persson, ny verksamhetsledare på Svenska Ägg:  Laga din mat med många ägg

Astrid Lovén Persson, ny verksamhetsledare på Svenska Ägg: Laga din mat med många ägg

– Det svenska ägget är ett fantastiskt livsmedel och den ökande konsumtionen av dessa nyttiga ägg är glädjande. Många människor väljer ägg av hälsoskäl. Att det är enkelt att tillaga goda måltider med ägg på dygnets alla tider kan vara ett annat skäl till att svenskarna äter allt fler ägg.
Det säger Astrid Lovén Persson som sedan den 1 januari 2012 är ny verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

Ägg brukar kallas världens bästa livsmedel. Ett av skälen till detta är äggets höga näringsvärde. Ägg innehåller nämligen i stort sett alla vitaminer utom C-vitamin. En frukt eller ett glas juice tillsammans med en äggmåltid ger därför människan en god grund för ett hälsosamt liv.

– I ett aktivt liv där ”livspusslet” ska fungera är ägg i maten ett bra val. Det går snabbt att tillaga en lång rad måltider med ägg. Man blir också mätt på ett ”nyttigt” sätt. Om jag får välja äter jag helst två stekta ägg till frukost, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare på Svenska Ägg som uppmanar alla att låta många ägg ingå i mathållningen.

Ägg är kalorifattigt men innehåller ändå högvärdigt protein, vitaminerna A, B, D, E och K, samt mineraler som järn, selen, zink och kalcium. Dessutom är ägg ett mycket prisvärt livsmedel.

– Efter jul- och nyårshelgerna, när många av oss har ätit mycket och motionerat lite för lite, är således ägg ett mycket lämpligt livsmedel, säger Astrid Lovén Persson.

Den svenska konsumtionen av ägg ökade under 2010 för femte året i följd och svensk äggproduktion ökade under första halvåret 2011 med tio procent jämfört med 2010.

I Sverige finns i dag cirka 6,5 miljoner värphöns.

Svenska Ägg satsar under 2012 på en ny marknadskampanj för att ytterligare stimulera till ökad konsumtion av ägg.

Astrid Lovén Persson är uppvuxen på en gård utanför Uppsala och utbildad agronom. Hon har bland annat jobbat med utbildning och olika projekt inom den agrara sektorn både som anställd och i egen verksamhet.

För mer information, kontakta:

Astrid Lovén Persson, Svenska Ägg: tel: 08-787 54 87 eller e-post astrid.loven.persson@svenskaagg.se