2 500 äggrätter serveras i Flen på Äggets dag!

Fredagen den 10 oktober firas Äggets dag i Sverige och en lång rad andra länder världen över. I år riktas fokus på barns behov av det näringsrika ägget. I ett antal kommuner kommer barn att serveras äggrätter. I Flens kommun serveras 2500 äggmåltider under dagen.

- Ägget är oumbärligt i matlagningen, t ex i såser, gratänger och vid bakning, samtidigt som det är både nyttigt och billigt, säger Per Swärd kostchef för skolmåltiderna i Flens kommun.

Alla barn och ungdomar på grund- och gymnasieskolan i Flens kommun kommer att serveras en äggrätt under Äggets dag. Många kan se fram emot favoriträtten pannkaka eller makaronilåda. Det är upp till kokerskorna i varje kök att själva tillsammans med barnen bestämma vilken äggrätt som finns på menyn den dagen.

Äggets dag infaller alltid den andra fredagen i oktober. I år har branschorganisationen Svenska Ägg uppmanat kostchefer i landets kommuner att servera ägg till frukost, mellanmål eller lunch. Per Swärd vill gärna slå ett slag för ägget.

- Själv använder jag mycket ägg, säger Per Swärd. En av mina älsklingsrätter är Parisare, dvs pannbiff med stekt ägg. Knäckemacka med kokt ägg och kaviar är en annan favorit.

­Trots att ägg är naturens eget multivitamin så äter svenska barn allt färre ägg enligt Livsmedelsverkets senaste kostundersökning - Riksmaten - barn 2003. Idag äter barn i Sverige knappt ett ägg per vecka, vilket är en halvering i jämförelse med tidigare undersökningar. Ägg innehåller bland annat vitamin D, folsyra och selen - ämnen som både barn och vuxna kan ha svårt att få i sig tillräckligt av via kosten.

Aktuellt om ägg:
- Äggkonsumtionen i Sverige: 200 ägg/person och år
- Äggkonsumtionen i Japan: 330 ägg/person och år
- Svenskarnas favoritäggrätt: omelett
- Barn äter i genomsnitt knappt ett ägg per vecka
- 3 av 10 svenskar 15-29 år vet inte hur man kokar ett perfekt ägg (SIFO 2008)

Kontakt: Kostchef Per Swärd, Flens kommun, 0157/190 75