Borrtåg är redan i farten och förbereder för nya kontaktledningsstolpar på Viskadalsbanan.

Ombyggd Viskadalsbana bäddar för omledd trafik

Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg genomgår en total upprustning. Banan är avstängd för trafik under ett helt år i samband med en miljardinvestering. Tillsammans med upprustningen av del av Älvsborgsbanan förbereds för kommande omledning av trafik till och från Göteborg.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Åtgärderna på Viskadalsbanan och Älvsborgsbanan syftar förutom till upprustning av en gammal och nedgången anläggning och förbättrad robusthet till att möjliggöra omledning av tågtrafik på Västra stambanan vid Herrljunga när spår i Göteborg stängs av hösten 2022. Detta i samband med arbeten med Västlänken och Olskroken planskildhet. Men anpassningen för krävande godstrafik gynnar även bekvämligheten för persontågen och minskar störningar och underhållsbehov.

Upprustningen av banan Borås – Varberg inkluderar totalt byte av ballast, slipers och räls samt kontaktledningar.

–Den stora utmaningen i det här projektet är alla de massor som ska upp ur banan, sand och grus, det som ska köras till ballastrening och den nya makadam som ska till, säger Per Serrander, Trafikverkets projektledare för spår- och kontaktledningsbyte på Viskadalsbanan. Det blir sammanlagt 7000 lastbilstransporter som ska ut på vägarna.

De fraktioner som är bra kommer att återanvändas, men mycket fint material kommer att köras bort. En del material är förorenat och behöver tas om hand. Hantering av invasiva växtarter såsom parkslide och jätteloka kräver också sin särskilda behandling.

–Det är ett stort projekt där många olika tekniker måste hållas ihop och samsas.

136 000 slipers och 164 km räls

Några siffror illustrerar omfattningen på upprustningen:

*Byte av 82 000 meter spår, från skarvspår till helsvetsat för bättre komfort och minskat underhåll. Det motsvarar 164 000 meter robust räl som väger 60 kg/löpmeter mot dagens 43 kg/lpm

*Byte av 660 000 meter högspänningsledning av typen friledning

*Byte av 136 000 träslipers till nya betongslipers

*Montering av 1 600 nya kontaktledningsfundament och stolpar samt rivning av lika många gamla.

*Byte av 14 spårväxlar av totalt 16 som finns på banan idag.

*Ommålning av åtta stålbroar.

Spårbytet påbörjas i mitten av september i söder, där projektet har beröringspunkt med bygget av Västkustbanans blivande tunnel under Varberg. Den nu aktuella upprustningen av Viskadalsbanan innebär inte någon egentlig förändring av plankorsningar och inte heller någon höjning av tillåten hastighet.

Viskadalsbanan, som är 82 kilometer lång, ansluter i sydväst till Västkustbanan (Göteborg – Lund) och i nordost i Borås till Älvsborgsbanan (Uddevalla – Herrljunga – Borås). I Borås korsas den också av Kust till kust-banan (Göteborg – Kalmar).

Också Älvsborgsbanan förnyas

De pågående arbetena med Älvsborgsbanan 42 kilometer mellan Herrljunga och Borås omfattar upprustning av banvallen och spårbyte, översyn av plankorsningar där några kompletteras med bommar och några tas bort. Därtill installeras fjärrstyrning av trafiken. Sträckan är en av de sista i Sverige som saknar sådan. Anläggningen öppnas igen för trafik i december 2021.

FAKTA I KORTHET

Upprustning av Viskadalsbanan mellan Borås och Varberg