Avstängningar på Blå linjen och Roslagsbanan i sommar på grund av byggarbeten

Blå linjen mellan Rådhuset och Kungsträdgården är avstängd måndagen den 25 juni till natten mot den 23 oktober på grund av arbeten med Citybanan. Den 22 juni till 9 september ersätter bussar tåget mellan Kragstalund och Kårsta på Roslagsbanan. Anledningen är dubbelspårsutbyggnad.

Blå linjen avstängd 25 juni - 22 oktober
Precis som förra året är Blå linjen mellan Rådhuset och Kungsträdgården avstängd under sommaren och en bit in på hösten, på grund av arbeten med Citybanan.

Årets avstängning börjar måndagen den 25 juni och håller på till natten mot den 23 oktober. Under den tiden får du som vanligtvis reser den här sträckan med Blå linje resa på annat sätt.

De vanligaste alternativen till Blå linjen

Tunnelbanans Gröna linje
Med tunnelbanans Gröna linje tar du dig mellan T-Centralen och Fridhemsplan. Vid Fridhemsplan går det att byta till/från Blå linje.

Busslinje 52
Ordinarie busslinje 52 går mellan Fridhemsplan och Nybroplan, via Sergels torg. Den stannar alltså nära både T-Centralen och Kungsträdgården (på Hamngatan).

Extra busslinje 52E
Under avstängningen förstärks busstrafiken med busslinje 52E. Den går mellan Rådhuset (Scheelegatan/Kungsholmsgatan) och T-Centralen (Klarabergsgatan).

Busslinje 62
Busslinje 62 passerar både Fridhemsplan, Rådhuset (Hantverkargatan) och Kungsträdgården (Kungsträdgårdsgatan, bland annat).

Byggarbeten på Roslagsbanan - bussar ersätter tågen Kragstalund - Kårsta
Under tiden 22 juni till 9 september ersätter bussar tåget mellan Kragstalund och Kårsta på Roslagsbanan. Anledningen är att vi nu tar nästa steg mot dubbelspår och bygger en ny bro över Angarnsvägen i Vallentuna.

Så här reser du i stället
Under avstängningen går tågtrafiken mellan Stockholms östra och Kragstalund enligt ordinarie sommartidtabell. Norr om Kragstalund ersätter busslinje 27 tågen till och från Kårsta. Bussarna stannar vid alla stationer där tåget brukar stanna, men stannar inte precis vid Kårsta station, utan vid Kårsta affär och Kårsta torg i stället.

Bussarna fortsätter sedan till Söderhalls trafikplats, där det finns möjlighet att byta till buss 676.

Läs om fler alternativa resvägar på sl.se. Mer information lämnas av SL:s presstjänst, tel. 08-686 15 50.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100