Många seniorer fick hjälp med hur man skannar SL-kortets QR-kod för att se kortinnehållet.

Vanligaste frågorna när SL deltog på seniormässa

I veckan fanns SL på plats på Seniormässan i Älvsjö och guidade resenärer som är 55 år och uppåt i att resa med betalkort eller med det nya gröna SL-kortet. Här ges svar på de fem frågor som flest ställde.

Övergången från SL:s gamla Access-system till ett nytt biljettsystem pågår för fullt. Efter mars 2023 kommer det inte längre gå att resa med de gamla blå Access-korten. Nu vill SL nå ut till den sista skara som ännu inte börjat resa med det nya gröna SL-kortet eller blippa betalkortet eller en appbiljett för att resa.

Ett sätt att informera är att finnas på plats ute bland resenärerna. I veckan fanns SL på plats på Seniormässan som samlar många människor i åldrarna 55 år och uppåt. De flesta var redan bekanta med det gröna SL-kortet, men inte lika många visste att det även går att köpa enkelbiljett direkt med betalkortet – även till rabatterat pris.

De 5 mest ställda frågorna om att köpa SL-biljett

1. Vad är fördelen med det nya gröna SL-kortet jämfört med det gamla blå Access-kortet?

Det nya gröna SL-kortet går att fylla på i spärrkiosker och hos ombud men även i SL-appen. Därmed kan den som har en mobil till hands köpa biljett när och var som helst. Precis som med Access-kortet går det att få förlustgaranti med det gröna SL-kortet, men nytt är att den som förlorar sitt kort kan fortsätta åka direkt eftersom kundtjänsten kan hjälpa till att flytta över biljetten till en mobil (eller ett nytt SL-kort som man köper hos ett ombud exempelvis).

2. Hur ser man hur många resor man har kvar på det gröna SL-kortet?

Förut kunde man se hur mycket som fanns kvar på kortet först när man befann sig i SL-trafiken: i spärrarna, på bussen eller i en biljettautomat. Med det nya gröna SL-kortet går det att göra direkt i mobilen (genom att öppna kameran och skanna QR-koden på SL-kortets baksida) eller på datorn i stället. Men man kan också fråga i spärrkiosken om man föredrar det, däremot går det ännu inte att se kortinnehållet i de automatiska spärrarna.

3. Fungerar automatisk påfyllning med det gröna kortet?

Numera kan man blippa sitt betalkort i biljettläsarna i stället för ett SL-kort och pengar dras från det konto betalkortet är kopplat till. Det ersätter den tidigare funktionen med automatisk påfyllning på ett Access-kort. Vill man hellre resa med ett SL-kort kan man enkelt se kortinnehållet och köpa biljetter i SL-appen eller hos personal i spärrkiosken både åt sig själv eller någon annan.
    Mer om att automatisk påfyllning upphör här.

4. Går det att få rabatt om man blippar betalkortet?

Absolut, då går man till sl.se/priskategori och ändrar priskategori för sitt betalkort till ”rabatterad”. Det tar en dag för ändringen att gå igenom så först nästa dag när man blippar betalkortet kommer en enkelbiljett till rabatterat pris att dras från kortkontot.
    Mer om att blippa betalkortet till rabatterat pris här.

5. Går det att föra över pengarna från det blå Access-kortet till ett nytt, grönt SL-kort och hur köper jag biljett till det gröna kortet?

Det går inte att göra en direkt överföring av pengarna som finns kvar. I stället tömmer man sitt Access-kort och börjar sedan resa med det gröna kortet.

Det nya gröna SL-kortet går att fylla på med biljetter både i spärrkiosker, hos ombud och i SL-appen. I SL-appen kopplar man kortet till appen genom att bara skanna QR-koden på baksidan av kortet. När man gjort det kan både köpa biljetter till kortet och se vilka biljetter som finns på det.

Tips om hur man tömmer Access-kortet.
    Detaljerad information om hur man köper biljett till Gröna kortet.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100