Stabilt resande under våren övergår nu i hemesterperiod

Stabilt resande under våren övergår nu i hemesterperiod

Från drygt 55 procent i början av året till omkring 80 procent de senaste månaderna. Så har resandet hittills i år utvecklats jämfört med 2019 års nivåer. Nu övergår vardagsresandet i sommarlunk och SL hoppas på många hemesterresor.

Under början av året var det fortfarande restriktioner och resandet var därmed lågt, drygt 55 procent av 2019 års nivåer. Under våren har allt fler börjat åka med SL och antalet inpassager till tunnelbanan och pendeltågen stabiliserades på några månader till drygt 80 procent.

Det är framförallt på helgerna som resandet närmar sig 2019 års nivåer. De senaste veckorna har 9 av 10 åkt med SL på lördagar och söndagar respektive uppemot 8 av 10 på vardagar, jämfört med före pandemin.

– Nu går resandet in i en sommarfas där färre åker till jobbet men fler åker till skärgården och andra platser för att tillbringa ledigheten. För första gången sedan pandemin kan vi marknadsföra resor med SL under sommaren igen. Samtidigt har vi fler sätt att köpa biljett på. Till exempel är det lika smidigt för turister att blippa betalkortet för en enkelbiljett, som för oss stockholmare. Det ska bli spännande att följa upp resandet under sommaren, säger Erik Norling, trafikdirektör på SL.

Ta del av siffrorna här

Du kan följa hur antalet inpassager i tunnelbanans och pendeltågens spärrar varierar, jämfört med antal inpassager ett ”normalår”. Här används 2019 vilket var det senaste helåret utan pandemi.

Ta del av statistiken under Relaterat längre ner på sidan. Statistiken visar antalet spärrpassager in till tunnelbanan och pendeltågen. Det ger en övergripande bild av hur många som åker med kollektivtrafiken.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100