SL sätter in extra trafik till begravningsplatser i allhelgona

SL sätter in extra trafik till begravningsplatser i allhelgona

Under allhelgonadagen sätter SL in extra bussavgångar till Skogskyrkogården och en tillfällig buss till Norra begravningsplatsen.

Den som ska åka till Skogskyrkogården får fler turer att välja på under hela allhelgonadagen, 6 november. Då får busslinjerna 161 och 183 extraturer mellan Älvsjö station och Kärrtorp i båda riktningarna.

Även den som ska åka till Norra begravningsplatsen får lättare att ta sig dit under allhelgonadagen. SL sätter varje år in en tillfällig busslinje, linje 58, mellan S:t Eriksplan och Norra begravningsplatsen den här dagen.

Även tunnelbanan får förstärkt trafik på Gröna linjen (linje 18) mellan Odenplan och Skogskyrkogården mellan klockan 14 och 18. För att det inte ska bli för trångt på tunnelbanestationen Skogskyrkogården rekommenderas den som har möjlighet att kliva av i Sandsborg och gå sista biten eller att kliva av i Kärrtorp och byta till buss 161.

Fakta – Så går bussarna under allhelgonahelgen

Fredag 5 november

Linje 183: Trafikeras enligt ordinarie helgtidtabell.

Lördag 6 november

Linje 161:

• Extra avgångar mellan Älvsjö station och Kärrtorp via Skogskyrkogården i båda riktningar.
  • Första extraavgången från Älvsjö avgår klockan 11.25, sedan trafikeras linje 161 ca var femtonde minut klockan 11.25 – 15.00, var tionde minut klockan 15.00 – 18.30 och var femtonde minut klockan 18.30 – 20.30.
  • Sista extraavgången från Kärrtorp avgår klockan 20.13.

Linje 183

Linjen går från Skogskyrkogårdens tunnelbanestation cirka var sjunde minut klockan 10.00 – 14.45, var femte minut klockan 14.45 – 18.50, var tionde minut klockan 18.50 – 20.00, var femtonde minut klockan 20.00 – 20.30.

Linje 58:

Under allhelgonadagen (lördag) går linje 58 på sträckan S:t Eriksplan – Norra begravningsplatsen i båda riktningarna. Bussarna går varje kvart mellan cirka klockan 11 och 18 enligt ordinarie tidtabell.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
    press.tf@regionstockholm.se

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100