Skånemejerier lanserar sin hållbarhetsrapport 2023.

Skånemejeriers hållbarhetsrapport 2023: Nära samarbete med mjölkleverantörerna stärker hållbarhetsarbetet på gård

2023 var ett utmanande år med ökad inflation, skiftande matpriser och stigande oro kring Sveriges självförsörjningsgrad. Trots detta har Skånemejerier tagit flera kliv framåt i hållbarhetsarbetet. Ett av de största initiativen 2023 var lanseringen av programmet Hållbar mjölkgård som syftar till att främja djuromsorg i världsklass, öka biologisk mångfald och minska klimatpåverkan.

Inom ramarna för programmet Hållbar mjölkgård har företaget samlat allt som görs för en mer hållbar mjölkproduktion på gårdarna under ett tak och i november 2023 lanserades en ny hållbarhetsersättning.

”Med den nya hållbarhetsersättningen fortsätter vi belöna insatser och arbetssätt som bidrar till ökad hållbarhet på gårdsnivå. Den ger både betalt för åtgärder som vidtas på gårdarna redan idag, och motiverar till ytterligare satsningar. Ett nära samarbete med våra mjölkleverantörer har varit avgörande för hållbarhetsersättningens utformning och vi ser fram emot att fortsätta arbetet tillsammans”, säger Cecilia von Perglas, VD på Skånemejerier.

Vidare har Skånemejerier sett en positiv utveckling av klimatavtrycket för sina egna anläggningar och fordon (scope 1 och 2) sedan beräkningar av klimatavtrycket påbörjades 2020.

”Vi ser en minskning med 32 procent mellan 2020 och 2023, vilket främst beror på två saker. Dels har vi en ökad användning av förnybara bränslen på våra anläggningar, och har uppnått 98 procent fossilfri energi. Och dels har klimatavtrycket för våra tjänstebilar minskat”, säger Cecilia von Perglas.

Det totala klimatavtrycket har däremot ökat något, vilket till största del beror på ökade volymer inlevererad mjölk. Däremot ser företaget en svagt positiv trend för klimatavtrycket per liter invägd mjölk sedan beräkningarna påbörjades 2020.

Hela rapporten är tillgänglig på foretag.skånemejerier.se/hallbarhetsrapporter I rapporten presenteras de viktigaste nyckeltalen som vägleder Skånemejeriers hållbarhetsarbete.

Några särskilt nämnvärda händelser från året som gått:

ETT GOTT LIV FÖR DJUREN – UTE OCH INNE
På gårdarna som levererar mjölkråvara till oss går 92 procent av korna i lösdrift, vilket är högre än genomsnittet i Sverige (81 procent). I genomsnitt har korna hos våra mjölkleverantörer en 34 dagar längre utevistelse än vad som är lagstadgat i regionen.

FÖRBÄTTRINGAR I PRODUKTIONEN
På våra anläggningar har vi en ökning i energieffektiviteten jämfört med föregående år. Vi har också minskat råmaterialförlusterna, minskat det organiska materialet i avloppsvattnet med 14 procent samt minskat det brännbara avfallet med 23 procent jämfört med 2020.

97% FOSSILFRIA INRIKESTRANSPORTER
Vi är på god väg mot fossilfria transporter till och från våra mejerier. Alla transportbilar i vår egen flotta går på fossilfritt bränsle.

MATDONATIONER TILL UTSATTA MEDMÄNNISKOR
Under 2023 var Skånemejerier fortsatt huvudpartner till Skåne Stadsmission och 58 ton mat skänktes till Stadsmissionerna i Skåne, Stockholm och Göteborg.

REKORDÅR FÖR KALVINKNATET
Kalvinknatet är Sveriges största motionslopp för barn och bidrar till att barn i tidig ålder skapar sig en positiv koppling till fysisk aktivitet. 2023 blev ett rekordår, då över 32 400 barn knatade vilket är fler än någonsin tidigare!