Ekologisk sallat i kruka

Svensk kruksallat året om - oavsett väder

När extrema väderförhållanden slår till mot grönsaksodlare i södra Europa och leder till tomma grönsaksdiskar i svenska butiker är lösningen svensk växthusodlade krukörter och kruksallater.

Flera medier har den senaste tiden rapporterat om kyla, snö och översvämningar i södra Europa. De extrema väderförhållanden har förstört skördar och ställt till det för grönsaksodlarna i bland annat Grekland, Italien och Spanien. Det har påverkat leveranserna av grönsaker till svenska butiker, priserna har ökat och på vissa håll gapar grönsakshyllorna tomma. Lösningen finns närmare än man tror nämligen i svenska växthusodlade kruksallater och krukörter.

– Vi odlar ekologiska sallater och örter i kruka i växthus och kan leverera året om. Oavsett väder, säger Per-Ove Kårfors, ordförande i branschorganisationen Sveriges ört- och sallatsodlare.

Svensk växthusodling ligger i framkant. De svenska ört- och sallatsodlarna arbetar med hållbar utveckling, använder modern teknologi och strävar efter låg energianvändning. För att värma upp och lysa upp växthusen på vintern använder man i första hand el som kommer från förnybar energi. På sommaren behövs knappt någon energi alls då solen snabbt värmer upp växthusen.

Dessutom använder man naturlig skadedjursbekämpning. Till exempel steklar som äter löss och små mikroskopiska maskar som tar död på larver från bland annat sorgmyggan. Larverna som annars gnager på växtens rötter och skapar inkörsportar till svampar.

– Att odla i växthus har fördelar jämfört med exempelvis frilandsodling. Det är oberoendet av vädret och driftsäkert. I våra växthus har vi full kontroll på hela processen från frö till planta. Vi erbjuder plantan en perfekt uppväxtmiljö och kan hålla samma höga kvalitet varje dag, året om, säger Per-Ove Kårfors.

Tre salladstips

• Blanda massor av färska örter, ta dem du gillar, till en smakrik och grön sallad.
  • Ugnsrosta rotfrukter. Servera med god olivolja, salt och massor med färska örter.
  • Byt ut skalen till sallatsblad till dina fredagstacos. Välj exempelvis exempelvis romansallat.

Fler tips hittar du på webbplatsen: Örter och sallater

Vill du veta mer?

Kontakta Per-Ove Kårfors, ordförande i Sveriges ört- och sallatsodlare.