Att slösa med örter kan främja din hälsa

Örter som sallad kan ge bättre hälsa

Minimalt med kalorier och extremt mycket näring, så kan man beskriva örterna. Örter är något vi borde äta stora mängder av, vilket redan är självklart i många andra kulturer. En ökad användning av örter kan i förlängningen leda till bättre hälsa.

Att blåbär och grönkål är nyttigt är det ingen som tvivlar på. Många vet till och med att de är nyttiga för att de innehåller mycket antioxidanter, ämnen som bekämpar skadliga fria radikaler (en biprodukt som bildas när vi andas). Fria radikaler kan starta en oxidativ stress i kroppen, vilket i sin tur påskyndar åldrande och leder till sjukdom. Örter innehåller större mängd antioxidanter än både blåbär och grönkål. De är dessutom fulla av bland annat vitamin A, vitamin C, folsyra, kalcium och järn. Ämnen som är mycket viktiga för vår hälsa.

– Vi svenskar äter pyttelite örter jämfört med andra kulturer, men vi hoppas att det kommer att vända nu säger Per-Ove Kårfors, grundare av Orto Novo och ordförande i Sveriges- Ört och Sallatsodlare. I Mellanöstern äts hela örter som råkost till maten. I Sydamerika i smakrika röror och i Thailand ihop med varma buljonger, soppor och grytor.

Örternas hälsoeffekter är vida omskrivna. Dels för att de är så näringsrika, dels för att de i tusentals år använts i medicinska syften. En av dem som tror på örternas välgörande egenskaper är vetenskapsjournalisten Henrik Ennart. I sin bok ”Den blå maten” beskriver han hur människor äter och lever i världens blå zoner (avgränsade områden där människor är friska och lever länge). I boken drar han slutsatsen att mycket örter i kosten är en gemensam nämnare för många av dessa människor.

– Människorna i de blå zonerna är ofta intresserade av örters läkande kraft och odlar själva kryddväxter, skriver han.

Per-Ove Kårfors tipsar om enkla sätt att öka sitt örtintag.

– Slösa med örter i din vanliga mat, det kommer göra den både godare och mycket nyttigare. Blanda ner färsk mejram i den råstekta potatisen eller i tomatsalladen, byt ut isbergssalladen mot färsk persilja och strö i mängder av färsk, strimlad salvia i gräddsåsen.

På Sveriges ört- och sallatsodlares hemsida orterochsallat.se finns massor av tips på hur du får in mer örter i vardagen. För hälsan men inte minst för njutningen.