​Ny sammanslutning för en grönare vardag

​Ny sammanslutning för en grönare vardag

Fyra av Sveriges ledande odlare av örter och sallat i kruka har startat ett projekt med syfte att att sprida information och inspiration om svenskodlade krukörter och sallater. Projektet drivs av organisationens medlemsföretag; Hällnäs, Orto Novo, Spisa och Svegro. Visionen är att fler konsumenter ska få en grönare vardag och upptäcka fördelarna med svenskodlat.

– Vi är fyra svenska företag som länge har arbetat sida vid sida med liknande frågor, säger Per-Ove Kårfors, styrelseordförande i Sveriges ört- och sallatsodlare. Att få den svenska konsumenten att förstå fördelarna med lokalt, krukodlade örter och sallater. I den allt mer hårda konkurrensen från importerade, färdigskurna produkter i påse, gör vi nu gemensam sak.

Elin Windfäll på LRF Trädgård, där ört- och sallatsodlarna är medlemmar, hoppas också att samarbetet ska leda till fler synergier mellan växthusodlarna.

– De värnar alla om miljöfrågorna och gör vad de kan för att minska sin påverkan på miljön. Hittills har det skett på varsitt håll men genom det här projektet kan vi ta tag i de stora frågorna tillsammans.

Enligt Per-Ove Kårfors finns det många missuppfattningar kring krukodlade örter och sallater som odlarna nu gemensamt vill ta död på. En av de mest seglivade är att kruk- och växthusodlade örter skulle vara snabbdrivna och därmed smaka mindre.

– De flesta växter blir ”bortklemade” av vistelsen i växthus, säger Per-Ove Kårfors. Men vi ”driver” dem inte, vi försöker snarare hålla dem tillbaka för att de ska få så mycket smak som möjligt.

Även växthusodlarnas energiförbrukning är en fråga de vill lyfta fram och samtidigt ge konsumenterna perspektiv på.

– Vi arbetar konstant med energifrågan, tillägger Kårfors. Visst förbrukas energi i form av ljus och värme i växthusen under vinterhalvåret. Men det kompenseras bland annat av våra korta transporter samt att vi använder biologiskt växtskydd i stället för pesticider.

I samband med sammangåendet lanseras den gemensamma hemsidan orterochsallat.se. Här finns material i form av fakta, inspiration, bilder och kuriosa om våra vanligaste färska, krukodlade örter och sallater. Genom att generöst dela med sig av inspiration och expertis kring våra vanligaste örter och sallater, vill odlarna hjälpa konsumenter att upptäcka fördelarna med svenskodlat.

– Vi kommer också att arbeta aktivt med facebook och instagram där vi hoppas på mycket frågor och feedback från både professionella matlagare och vanliga konsumenter, avslutar Kårfors.