Basilikan populäraste krukörten när svenskarnas kryddar vardagsmaten

Basilika populäraste krukörten

Basilika är den populäraste krukörten när svenskarna vill krydda vardagsmaten. Färska siffror för 2016 från branschorganisationen Sveriges ört- och sallatsodlare visar att basilikan fortsätter att vara den krukört som oftast hamnar i varukorgen. Tätt följt av dill, persilja, koriander och timjan.

När Sveriges ört- och salladsodlare summerar 2016 års försäljningssiffror toppar krukbasilikan tätt följt av dill, persilja, koriander och timjan. Siffrorna visar även att försäljningen av alla typer av örter odlade i kruka ökar.

– Det är roligt att fler och fler upptäcker våra örter i kruka. Det finns många fördelar med krukörter jämfört med andra örter. De håller sig fräscha längre och du skördar själv hemma i köket när du ska använda dem. Färskare än så blir det inte, säger Per-Ove Kårfors ordförande i Sveriges ört- och sallatsodlare.

Den ”vanliga” basilikan det vill säga Basilica Genovese är störst av alla svenskodlade krukörter. Den ökar fortfarande stadigt vilket visar på att den används flitigt för att krydda svenskarnas vardagsmat.

Basilikafamiljen omfattar över 100 olika arter. Släktnamnet är Ocimum basilicum vilket är grekiska, ocimum betyder väldoftande och basilikos betyder kunglig. I Sverige odlas förutom Basilica genovese, som har stora, djupt gröna, välvda och blanka blad, flera varianter av basilika. Exempelvis thaibasilika, limebasilika, kanelbasilika, röd basilika och grekisk basilika.

Tänk på att basilikan är känslig för kyla. Vid temperaturer under +12 grader får bladen köldskador och tappar smak. Basilika trivs bäst i rumstemperatur, ställ den på en ljus plats gärna i köksfönstret.

De svenska krukörterna odlas i slutna system i växthus som använder förnybar energi som i första hand kommer från vind- och vattenkraft. Det innebär att de håller en hög och jämn kvalitet helt oberoende av väder och vind. Inte heller spelar årstiderna någon större roll utan du kan köpa krukörter året om.

Tre tips hur du kan använda örter i vardagen:

1. Baka in färska örter som basilika, rosmarin eller timjan i degen i ditt frukostbröd.
  2. Släng inte basilikans stjälkar. De kan upplevas som grova men är krispiga, med god smak. Hacka dem fint och använd i röror och kalla såser.
  3. Mixa till en pesto på basilika (andra örter funkar fint, ta det du har hemma), ost exempelvis Västerbottensost och nötter. Gott på mackan och till pasta.

Fler tips och massor av inspiration hittar du på Sveriges ört- och sallatsodlarnas webb: http://orterochsallat.se

Vill du veta mer:

Per-Ove Kårfors ordförande i Sveriges ört- och sallatsodlare.
Mobil: 070-8183238
E-post: pok.orto@novo.se