Nattvasan - världens första nattlopp på skidor

SILVA vinner pris för "Årets bästa sponsring"

Under torsdagskvällen presenterade Sponsrings & Eventföreningen att SILVA vunnit det prestigefyllda priset ”Årets bästa sponsring” för sponsringen av Nattvasan – världens första nattlopp på skidor. Varje år premierar Sponsrings & Eventföreningen de bästa svenska projekten och i år tävlade 170 projekt, vilket var ett rekordhögt antal. 63 bidrag hade i sin tur blivit nominerade i de 13 olika kategorierna.

Juryns motivering för ”Årets sponsring” löd:

"Ur en klassisk rättighet skapades en ny produkt som belyser möjligheterna till träning under dygnets alla timmar. Trenden med en aktiv livsstil i kombination med bred lansering och pålitlig "reason to speak" skapade de ett fantastiskt genomslag. De har belyst en produkt på ett unikt och modernt sätt som få tidigare upplevt."

”Samarbetet med Vasaloppet engagerar hela företaget och är ett sätt för oss att leva vårt varumärke och även ett utmärkt sätt för oss att möta våra konsumenter när de använder vår produkt.” – säger Richard Jägrud, VD på SILVA.

”Pannlampa är en upplevelseprodukt och det är inte alltid en helt enkel kommunikativ uppgift att beskriva den unika känslan av att åka längdskidor, springa eller cykla i pannlampans sken. Med Nattvasan har vi dock hittat ett sammanhang där pannlampan får en naturlig huvudroll och blir starkt förknippad med en häftig upplevelse.” – säger Madelene Öhlin, Marknadschef på SILVA.

Vinsten visar att även med en liten budget kan du utföra stordåd om du fokuserar på något som passar varumärket, och som engagerar och berör människor. Med Nattvasan har SILVA och Vasaloppet visat att det är möjligt att arrangera en helt ny typ av sportarrangemang och intresset visar att det finns en stor efterfrågan från aktiva att testa nya upplevelser. ”Vi ser definitivt ett ökat intresse för nattlopp och Nattvasan har öppnat upp för många spännande dialoger kring olika former av nattäventyr.” – säger Richard Jägrud.

Samarbetet mellan SILVA och Vasaloppet kommer fortsätta även under 2018 med SILVA som officiell leverantör till Vasaloppet och värd för Nattvasan.

”Sponsring är en viktig del i Vasaloppets verksamhet. Våra sponsorer bidrar starkt till att bygga vårt varumärke och till att stärka helhetsupplevelsen för våra deltagare. SILVA och deras pannlampor är så väl kopplat till nattskidåkning och var för oss en drömpartner när vi lanserade och genomförde den första upplagan av Nattvasan.” säger Lena Hermansson, sponsorchef på Vasaloppet.

De 3000 startplatserna till nästa års upplaga av Nattvasan sålde slut på mindre än 5 minuter. Det talar sitt tydliga språk. Vi kommer med all säkerhet få se fler nattliga äventyr med pannlampa de kommande åren.

Övriga nominerade i kategorin ”Årets bästa sponsring” var:

• KENT, Den sista sången – Passion Lab
  • EM:s bästa fans – Håkanson United, Norrlands Guld, Svenska Fotbollsförbundet och Starcom
  • ICA-klassikern – ICA Sverige AB
  • Max @ Way Out West – Max Hamburgare, JMW/Acne/Starcom

Se Nattvasans trailer:

Läs mer om Gyllene Hjulet:

Kontakt:

Madelene Öhlin