SILVA tar hem GEAR OF THE YEAR 2014

SILVA tar hem GEAR OF THE YEAR 2014

2014 var året då SILVA fick längdåkare, löpare och cyklister att förstå värdet av riktigt bra portabelt ljus. Det slår tidningen Sportfack fast – och tilldelar därför SILVA:s pannlampa Trail Speed Elite den ärofyllda utmärkelsen Årets produkt.

Den årliga utmärkelsen – som kallas Gear of the Year - glädjer SILVA:s utvecklingschef, Mattias Jacobsson, mycket. Inte minst för att den kommer från den ledande svenska branschtidningen inom sport- och outdoor.

• - Det här är jättekul och en stor framgång för oss. Dessutom är utmärkelsen en bekräftelse av vårt hårda jobb på SILVA med att ständigt utveckla produkter till det bättre. Trail Speed Elite har funnits i tidigare prisbelönta versioner, men vi har hela tiden velat gå vidare mot en nivå som ingen annan är på. Där är vi nu och vi kommer att fortsätta att förbättra det som redan är bäst, säger han.

Sportfacks motivering för Årets produkt lyder i sin helhet:

”När en produkt kan användas av mer än en målgrupp händer det saker. Löpare, cyklister, längdåkare, motormekare och nobelkommittén har alla upptäckt hur bra det är med portabelt LED-ljus.”

Också själva prismotiveringen matchar SILVA:s egna ambitioner, konstaterar Mattias Jacobsson. Flexibla produkter med många olika användningsområden är ofta målet.

• - De flesta av våra kunder är till exempel inte bara löpare eller längdskidåkare. Man kanske också cyklar till och från jobbet. Trail Speed Elite går därför att montera direkt på cykelstyret om man vill.

Kopplingen till nobelkommittén i prismotiveringen har att göra med 2014 års Nobelpris i fysik. Fjolåret var nämligen inte bara året då SILVA öppnade mångas ögon för hur den så kallade LED-tekniken kan lysa upp vardagen, det var också året då de tre forskare som uppfann denna teknik prisades för sitt banbrytande arbete.

För mer information, vänligen kontakta: Patrik Elfwing, vd SILVA SWEDEN, tel: 08-623 43 00 eller e-post: patrik.elfwing@silva.se

Sedan 1933 utvecklar och säljer SILVA tillbehör till sport- och outdooraktiviteter. Fokusområdena är löpning, längdskidåkning, cykling, orientering och friluftsliv. SILVAs produkter kännetecknas av hög teknisk funktionalitet och innovativ design. Produkterna utvecklas i Sverige med en design och konstruktion som är anpassad för att klara de tuffa påfrestningar som det nordiska vädret och klimatet innebär. Sedan 2011 ägs SILVA av Karnell. Läs mer på www.silva.se